Dieta śródziemnomorska najlepsza dla seniorów

Dieta śródziemnomorska to tradycyjna dieta naszych południowych sąsiadów. Jej podstawą są warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, oliwa i ryby,a także orzechy i nasiona, przyprawy ziołowe i czerwone wino. Liczne badania naukowe potwierdzają, że to najzdrowsza dieta zapobiegająca chorobom cywilizacyjnym. Wiele różnych badań,  od badań obserwacyjnych do randomizowanych badań klinicznych, wykazało, że przestrzeganie tej diety zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 i otyłości, wspomaga odchudzanie i przyczynia się do zapobiegania chorobom sercowo-naczyniowym.

Inne badania sugerują, że dieta pomaga w utrzymaniu zdrowia psychicznego i fizycznego aż do późnej starości i może zmniejszyć ryzyko przedwczesnej śmierci.

Dieta śródziemnomorska przeciwdziała kurczeniu się mózgu u seniorów

Jedne z najnowszych badań opublikowanych w czasopiśmie Neurology, należącym do Amerykańskiej Akademii Neurologii, wykazuje konkretny korzystny wpływ diety śródziemnomorskiej na zdrowie mózgu u osób w podeszłym wieku.

Szkoccy  naukowcy z Uniwersytetu Edynburskiego w Szkocji udowodnili, że seniorzy nie przestrzegający diety śródziemnomorskiej są narażeni na większe ubytki całkowitej objętości mózgu niż starsze osoby dokładnie trzymające się założeń tej diety. Naukowcy zebrali informacje na temat nawyków żywieniowych 967 Szkotów w wieku ok. 70 lat, nie cierpiących na demencję. 562 uczestnikom wykonano MRI mózgu, w celu określenia całkowitej objętości mózgu, objętości istoty szarej oraz grubości kory mózgowej. Po trzech latach 401 osób wróciło na ponowne MRI. Uzyskane pomiary porównano następnie z danymi dotyczącymi diety stosowanej przez uczestników.

Okazało się, że w ciągu trzech lat obserwacji osoby, które nie przestrzegały rygorystycznie zasad diety śródziemnomorskiej, były narażone na większe ubytki całkowitej objętości mózgu niż osoby dokładnie trzymające się zasad tej diety. A konkretnie, u osób nie przestrzegających tej diety dochodziło do większej o 0,5% redukcji objętości mózgu. Czy to dużo czy mało? Zmniejszenie objętości mózgu o 0,5% to dokładnie połowa tego, co uważane jest za normalne kurczenie się mózgu związane z wiekiem.

Uzyskane wyniki nie zmieniły się po uwzględnieniu innych czynników mogących wpływać na objętość mózgu, takich jak wiek, poziom wykształcenia czy choroby (np. cukrzyca czy nadciśnienie tętnicze). Nie zauważono natomiast żadnych zależnych od diety różnic, jeśli chodzi o objętość istoty szarej i grubość kory mózgowej.

W przeciwieństwie do wcześniejszych badań, to badanie nie wykazało zależności między spożywaniem ryb i mięsa a zmianami objętości mózgu. Prawdopodobnie to inne składniki diety śródziemnomorskiej, pojedynczo lub w kombinacji, są odpowowiedzialne za taką zależność.

Dieta wzbogacona o orzechy lub oliwę może chronić seniorów przed  pogarszaniem funkcji poznawczych

Z kolei hiszpańscy naukowcy odkryli, że dieta śródziemnomorska z dodatkową porcją orzechów lub oliwy z oliwek może chronić przez pogarszaniem funkcji poznawczych u seniorów. Sugerują to wyniki 4 letnich badań naukowców z Barcelony, o których pisze JAMA Internal Medicine. Uczestnicy badania podzieleni byli na 3 grupy, z których jedna otrzymywała dodatkowe porcje orzechów (30 g na dobę ), druga oliwy z oliwek (1 litr na tydzień) a trzecia kontrolna była na standardowej diecie śródziemnomorskiej.

Okazało się, że w porównaniu z grupą kontrolną, osoby z grupy spożywającej dodatkowo orzechy wypadły lepiej w testach pamięciowych, zapamiętywaniu nazw i słów, podczas gdy osoby z grupy spożywającej dodatkowe porcji oliwy z oliwek były lepsze w testach, które wymagają szybkości myślenia i koncentracji. 

Biorąc pod uwagę, że na razie nie mamy skutecznego leku przeciw związanemu z wiekiem pogorszeniu funkcji poznawczych,  warto wykorzystać każdą szansę, która może chronić nasze szare komórki przed starzeniem. I dieta śródziemnomorska doskonale się tu sprawdzi.

barb

 

Zobacz również:

Dieta śródziemnomorska - zalety


Dieta śródziemnomorska

Oliwa z oliwek


Siła oliwy extra virgin

Dlaczego jeść orzechy


Orzechy zdrowsze niż myślisz