Zdrowa dieta dla chudzielców

Masz niedowagę i chciałabyś trochę przytyć? Nie zapychaj się słodyczami i tłustymi daniami. Wybierając odpowiednią dietę możesz przybrać na wadze w zdrowy sposób.

Szczupłe osoby są na ogół zdrowsze od tych z nadwagą, ale możesz mieć problem jeśli niedowaga związana jest z niewłaściwym odżywianiem, jesteś w ciąży lub chorujesz. Tak więc, w przypadku niedowagi, zwłaszcza jeśli nastąpiła nagle, powinnaś skonsultować się z lekarzem. Jeśli natomiast nadmierna szczupłość wynika po prostu ze złego odżywiania czy zbyt szybkiego metabolizmu, możesz w zdrowy sposób przybrać kilka kilo na wadze. Oto jak to zrobić:

Jedz częściej
Jeśli jesteś zbyt szczupła, szybciej czujesz sytość. Jedz więc 5-6 mniejszych posiłków w ciągu dnia zamiast 2-3 dużych.

Wybieraj odżywcze składniki
Trzymaj się zdrowej diety i wybieraj produkty zbożowe z pełnego przemiału (pieczywo, makarony, kasze), warzywa i owoce, nabiał, produkty białkowe, orzechy i nasiona.

Postaw na owocowe i mleczne koktajle
Odstaw słodzone napoje, kawę oraz inne napoje małokaloryczne, pozbawione wartości odżywczych. Postaw za to na wszelkiego rodzaju koktajle na bazie produktów mlecznych i owoców. Możesz wykorzystać do nich zarówno świeże owoce jak i mrożone, posypać je mielonym siemieniem lnianym lub orzechami. Czasami taki koktail jest na tyle pożywny, że może zastąpić posiłek.

Zwracaj uwagę na to, kiedy pijesz
Często picie płynów przed posiłkiem osłabia apetyt. Jeśli tak jest w twoim przypadku, wybierz powolne popijanie samego posiłku wysokokalorycznymi napojami. Sprawdzić się może również picie płynów dopiero ok. 30 minut po posiłku.

Przekąski mają znaczenie
Między posiłkami nie unikaj kalorycznych ale zdrowych przekąsek, takich jak orzechy, masło orzechowe, ser, suszone owoce i awokado. Również przed snem dobrze jest skubnąć małą kanapkę z masłem orzechowym, dżemem lub awokado, kilka plasterków warzyw i chudego mięsa lub sera.

Zwiększaj kalorie dodatkami
Wzbogacaj potrawy o kaloryczne dodatki, takie jak np. ser do zapiekanki czy jajecznicy, odchudzone mleko w proszku do zupy czy gulaszu.

Nie dla słodkiego obżarstwa
Osoby z niedowagą sądzą, że mogą do woli objadać się słodyczami i tłustymi przekąskami. A to błąd. Nadmiar cukru i tłuszczu szkodzi także chudzielcom. Okazjonalnie kawałek tortu z lodami nie zaszkodzi, pod warunkiem jednak, że na co dzień odżywiamy się zdrowo i dostarczamy organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Jeśli masz nieodpartą ochotę na coś słodkiego, wybierz otrębową babeczkę, jogurt lub batonik z muesli.

Ćwiczenia
Tak, ćwiczenia sprzyjają przybieraniu na wadze. Chodzi zwłaszcza o trening siłowy, prowadzący do budowy mięśni. Ponadto ćwiczenia mogą także pobudzać apetyt.

barb

(z wykorzystaniem rad dietetyczki Katherine Zeratsky z Mayo Clinique)

 

Zobacz również:

Szczupły niekoniecznie zdrowy


Szczupły zdrowy?

Złe tłuszcze


Zabójcze tłuszcze

Orzechy zamiast słodyczy


Orzechy zamiast słodyczy