Dlaczego warto jeść rukolę

Rukola to wartościowe, choć jeszcze niezbyt rozpowszechnione w naszym kraju warzywo. Jakie ma właściwości odżywcze? Przy jakich chorobach może być sprzymierzeńcem?  W jakiej postaci spożywać? Kto powinien wykazać ostrożność we włączaniu rukoli do codziennej diety?

Najlepsze źródła białka roślinnego

Dieta wegetariańska lub wegańska zdobywa coraz więcej zwolenników. I może to być bardzo dobra dieta na całe życie, ale przy nieumiejętnym doborze pożywienia możemy mieć niedobory niektórych składników odżywczych, w tym przede wszystkim białka.  Przedstawiamy listę najlepszych roślinnych źródeł białka.

Dieta z ograniczeniem węglowodanów na stłuszczoną wątrobę

Ograniczanie spożycia węglowodanów zalecane jest odchudzającym się. Jednak zgodnie z nowym badaniem, dieta z obniżoną zawartością węglowodanów może przynieść także inne korzyści zdrowotne, w tym obniżyć poziom tłuszczu w wątrobie u osób żyjących z niealkoholowym stłuszczeniem wątroby (NAFLD).

Czy błonnika może być za dużo?

Za mało błonnika w diecie jest przyczyną zaparć. Ale zbyt dużo błonnika również może dawać negatywne konsekwencje dla zdrowia. Nie jest to rzadkie i może być bardziej prawdopodobne u osób na diecie wegańskiej. Ale jak dużo jest za dużo? Jak rozpoznać, że spożywamy za dużo błonnika? Jak temu zaradzić?

Właściwości zdrowotne herbat

Prawdopodobnie wszyscy pijemy herbaty dla przyjemności lub z przyzwyczajenia. Ale filiżanka gorącej herbaty to nie tylko przyjemność, ale i porcja zdrowia. Jakie są najważniejsze korzyści zdrowotne popularnych gatunków herbat? I które są najzdrowsze?

Dlaczego braki witaminy D są tak powszechne?

Witamina D jest kluczowa dla naszego zdrowia. Jej niedobór odpowiedzialny jest za wiele chorób cywilizacyjnych. Do syntezy skórnej witaminy D potrzebne jest tylko słońce. Dlaczego więc niedobór witaminy D jest tak powszechny? Jakie czynniki zakłócają wytwarzanie witaminy D i jak im zapobiec?

Przetwory mięsne zwiększają ryzyko raka piersi

Naukowcy od dawna twierdzą, że spożywanie przetworzonych mięs, takich jak kiełbasy, może zwiększać ryzyko zachorowania na różne nowotwory, w tym raka piersi u kobiet. I najnowsze badania to potwierdzają. Brytyjscy naukowcy sugerują, że regularne  spożywanie tylko 3 plastrów szynki tygodniowo może zwiększać ryzyko zachorowania na raka piersi.

Witamina D może być toksyczna

Niedobór witaminy D to nie tylko problemy z układem kostnym, ale także układem krążenia czy odpornościowym. Przywrócenie prawidłowego poziomu witaminy D jest  ważne dla zdrowia całego organizmu. Sięgamy więc po suplementy. Ale trzeba to robić z głową, by zapewnić dobre przyswojenie witaminy.

 

Smaczne prezenty mikołajkowe

Najlepsze prezenty to takie, w których przygotowanie wkłada się serce i poświęca się na nie czas. Jak możemy w tym roku w Mikołajki zaskoczyć najbliższych i jednocześnie wprawić ich w świąteczny nastrój? Łącząc własną wyobraźnię z ulubionymi smakołykami i przyrządzając przepyszne oraz absolutnie wyjątkowe śniadanie. Na taki prezent z pewnością nie wpadłby nawet sam święty Mikołaj

Co zrobić z jarmużu

Ujemne temperatury nie sprzyjają różnorodności w diecie. Jednak jesienią w sklepach znaleźć można wiele warzyw, których pełnia sezonu przypada właśnie na początek najzimniejszych miesięcy w roku. Na ich czele stoi jarmuż – uniwersalny, smaczny i pełen nieocenionych dla zdrowia składników odżywczych. A dzięki pierwszym przymrozkom utraci swą charakterystyczną gorycz

Pikantne jedzenie rozgrzewa

Coraz niższe temperatury na dworze skłaniają przede wszystkim do zmiany garderoby. Tymczasem równie skutecznie, co strój „na cebulkę”, rozgrzeją nas składniki, które dodamy do jesienno-zimowego jadłospisu. Pikantne dodatki swoim ostrym smakiem przegnają wrażenie chłodu, a na dodatek pozytywnie wpłyną na nasze zdrowie.

Kiszonki - z czym najlepsze

Czym byłaby polska kuchnia, bez aromatycznych, intensywnych w smaku i niezastąpionych kiszonych ogórków i kapusty? Stanowią one rarytas sam w sobie, nieodłączny składnik tradycyjnych potraw, a także mogą zmienić oblicze nawet najprostszych dań. Kiszonki to również sposób na wzmocnienie odporności.

Wartości odżywcze gęsiny

Walory smakowe, wysoka zawartość białka, bogactwo składników mineralnych i witamin, a także umiarkowana zawartość tłuszczu dobrej jakości - to najważniejsze zalety gęsiny. Do sięgania po nią zachęcali organizatorzy II Ogólnopolskiego Festiwalu Kulinarnego „Gęsina nie tylko na św. Marcina”.

Grzybowe inspiracje

Początki jesieni to zarazem wymarzony czas dla wielbicieli grzybowych specjałów. Borowiki, koźlarze, maślaki, podgrzybki, gąski i kurki to zaledwie początek długiej listy gatunków jadalnych. Jakie są najpopularniejsze sposoby przyrządzania grzybów? Z czym łączyć prawdziwki? Jak przyprawiać kurki?  A ponadto przepis na pyszny krem z grzybów leśnych zapiekany z serem.

Dania jednogarnkowe

Spośród dań jednogarnkowych zdecydowany prym w kuchni wiodą zupy. Pichcenie z wykorzystaniem zaledwie jednego naczynia coraz częściej dotyczy również dań obiadowych, takich jak gulasz, leczo, risotto, a nawet kaszotto. Dania jednogarnkowe są nie tylko mało skomplikowane ale i apetyczne. Jakich specjałów jednogarnkowych warto spróbować?

Przepis na polentę

Receptura i nazwa prostego, lecz sycącego dania jakim jest polenta, powstała już kilka tysiącleci temu. Ten znany od wieków specjał kojarzy się przede wszystkim z kuchnią włoską, gdzie serwowany jest na kilka odmiennych sposobów. Polenta ze świeżymi i soczystymi pomidorami, wyrazistym serem oraz odrobiną aromatycznego, świeżego tymianku stanowić będzie świetnym daniem na kolację.