Jaką wodę pić i ile

Woda stanowi najlepszy napój dla całej rodziny. Nie wnosi do diety zbędnych kalorii, tak jak słodzone napoje, które przyczyniają się do nadmiernej masy ciała, szczególnie u dzieci i młodzieży, zwiększający ryzyko nadwagi i otyłości. Jaką wodę wybrać i ile jej pić?

Komu grozi niedobór żelaza

Anemia to nie jedyny objaw niedoboru żelaza. Jakie są objawy niedoboru tego składnika? Komu grożą niedobory żelaza w diecie?  Od czego zależy wchłanianie żelaza? Jakie składniki  ułatwiają a jakie utrudniają wchłanianie żelaza? Na te i inne pytania odpowiada dietetyk Polskiego Towarzystwa Dietetyki.

Fakty i mity na temat diety bezglutenowej

W ostatnich latach bardzo popularna stała się dieta bezglutenowa, czyli eliminująca spożycie produktów, w których obecne są białka pszenicy, jęczmienia, żyta a nawet owsa. Moda na dietę bezglutenową sprawiła, że powstało wiele mitów żywieniowych na temat jej właściwości i zasadności stosowania. 

Rady ekspertów ws. przekąsek, wody i laktozy

Przedstawiamy wyjaśnienia ekspertów rozwiewające wątpliwości na temat przekąsek, laktozy, roli wody w organizmie czy opiniowania produktów. Eksperci od dietetyki zdradzają  również triki ułatwiające nam utrzymanie zdrowej diety. 

Dlaczego warto jeść rukolę

Rukola to wartościowe, choć jeszcze niezbyt rozpowszechnione w naszym kraju warzywo. Jakie ma właściwości odżywcze? Przy jakich chorobach może być sprzymierzeńcem?  W jakiej postaci spożywać? Kto powinien wykazać ostrożność we włączaniu rukoli do codziennej diety?

Najlepsze źródła białka roślinnego

Dieta wegetariańska lub wegańska zdobywa coraz więcej zwolenników. I może to być bardzo dobra dieta na całe życie, ale przy nieumiejętnym doborze pożywienia możemy mieć niedobory niektórych składników odżywczych, w tym przede wszystkim białka.  Przedstawiamy listę najlepszych roślinnych źródeł białka.

Dieta z ograniczeniem węglowodanów na stłuszczoną wątrobę

Ograniczanie spożycia węglowodanów zalecane jest odchudzającym się. Jednak zgodnie z nowym badaniem, dieta z obniżoną zawartością węglowodanów może przynieść także inne korzyści zdrowotne, w tym obniżyć poziom tłuszczu w wątrobie u osób żyjących z niealkoholowym stłuszczeniem wątroby (NAFLD).

Czy błonnika może być za dużo?

Za mało błonnika w diecie jest przyczyną zaparć. Ale zbyt dużo błonnika również może dawać negatywne konsekwencje dla zdrowia. Nie jest to rzadkie i może być bardziej prawdopodobne u osób na diecie wegańskiej. Ale jak dużo jest za dużo? Jak rozpoznać, że spożywamy za dużo błonnika? Jak temu zaradzić?

Właściwości zdrowotne herbat

Prawdopodobnie wszyscy pijemy herbaty dla przyjemności lub z przyzwyczajenia. Ale filiżanka gorącej herbaty to nie tylko przyjemność, ale i porcja zdrowia. Jakie są najważniejsze korzyści zdrowotne popularnych gatunków herbat? I które są najzdrowsze?

Dlaczego braki witaminy D są tak powszechne?

Witamina D jest kluczowa dla naszego zdrowia. Jej niedobór odpowiedzialny jest za wiele chorób cywilizacyjnych. Do syntezy skórnej witaminy D potrzebne jest tylko słońce. Dlaczego więc niedobór witaminy D jest tak powszechny? Jakie czynniki zakłócają wytwarzanie witaminy D i jak im zapobiec?

Przetwory mięsne zwiększają ryzyko raka piersi

Naukowcy od dawna twierdzą, że spożywanie przetworzonych mięs, takich jak kiełbasy, może zwiększać ryzyko zachorowania na różne nowotwory, w tym raka piersi u kobiet. I najnowsze badania to potwierdzają. Brytyjscy naukowcy sugerują, że regularne  spożywanie tylko 3 plastrów szynki tygodniowo może zwiększać ryzyko zachorowania na raka piersi.

Witamina D może być toksyczna

Niedobór witaminy D to nie tylko problemy z układem kostnym, ale także układem krążenia czy odpornościowym. Przywrócenie prawidłowego poziomu witaminy D jest  ważne dla zdrowia całego organizmu. Sięgamy więc po suplementy. Ale trzeba to robić z głową, by zapewnić dobre przyswojenie witaminy.

 

Smaczne prezenty mikołajkowe

Najlepsze prezenty to takie, w których przygotowanie wkłada się serce i poświęca się na nie czas. Jak możemy w tym roku w Mikołajki zaskoczyć najbliższych i jednocześnie wprawić ich w świąteczny nastrój? Łącząc własną wyobraźnię z ulubionymi smakołykami i przyrządzając przepyszne oraz absolutnie wyjątkowe śniadanie. Na taki prezent z pewnością nie wpadłby nawet sam święty Mikołaj

Co zrobić z jarmużu

Ujemne temperatury nie sprzyjają różnorodności w diecie. Jednak jesienią w sklepach znaleźć można wiele warzyw, których pełnia sezonu przypada właśnie na początek najzimniejszych miesięcy w roku. Na ich czele stoi jarmuż – uniwersalny, smaczny i pełen nieocenionych dla zdrowia składników odżywczych. A dzięki pierwszym przymrozkom utraci swą charakterystyczną gorycz

Pikantne jedzenie rozgrzewa

Coraz niższe temperatury na dworze skłaniają przede wszystkim do zmiany garderoby. Tymczasem równie skutecznie, co strój „na cebulkę”, rozgrzeją nas składniki, które dodamy do jesienno-zimowego jadłospisu. Pikantne dodatki swoim ostrym smakiem przegnają wrażenie chłodu, a na dodatek pozytywnie wpłyną na nasze zdrowie.

Kiszonki - z czym najlepsze

Czym byłaby polska kuchnia, bez aromatycznych, intensywnych w smaku i niezastąpionych kiszonych ogórków i kapusty? Stanowią one rarytas sam w sobie, nieodłączny składnik tradycyjnych potraw, a także mogą zmienić oblicze nawet najprostszych dań. Kiszonki to również sposób na wzmocnienie odporności.