Czosnek i cebula chronią przed rakiem

Cebula i czosnek, oprócz walorów smakowych i właściwości bakteriobójczych i ochronnych dla serca, mogą również chronić przed nowotworami, zwłaszcza przed rakiem jelita grubego. Dowodzą tego najnowsze chińskie badania.  

Mleko przy nietolerancji laktozy

Nawet 70% ludzi na świecie nie toleruje laktozy – cukru występującego przede wszystkim w mleku i jego przetworach. Czy przy nietolerancji laktozy, z diety należy wykluczyć wszystkie produkty mleczne? Niekoniecznie. Jakie produkty mleczne można spożywać? Jaka jest zalecana ilość produktów mlecznych?

Dieta zapobiegająca przeziębieniom

Przewód pokarmowy stanowi największy organ układu immunologicznego, ponieważ narażony jest na kontakt nie tylko z wieloma drobnoustrojami, ale także różnymi składnikami pochodzącymi z żywności. Prawidłowo zbilansowana dieta będzie więc stanowiła tarczę ochronną przed infekcjami.

Fakty na temat wapnia

Wapń to jeden ze związków mineralnych, który powinien być dostarczany każdego dnia z dietą. Jakie są najważniejsze funkcje wapnia w organizmie? Jakie jest dzienne zalecane spożycie wapnia? Jakie są najbogatsze źródła dobrze przyswajalnego wapnia? jaka jest wchłanialność wapnia z różnych źródeł?

Sposoby na zwiększenie spożycia wody

Woda jest podstawowym składnikiem organizmu i trzeba ją stale uzupełniać. Niestety, wielu z nas nie ma wyrobionego nawyku picia wody, a generalnie Polacy piją jej za mało. Tymczasem dla zdrowia organizmu należy codziennie wypijać 2 – 2,5 litra wody. Podpowiadamy jak to zrobić.

Dieta w chorobach tarczycy

Odpowiednio zbilansowana dieta jest jedną z ważniejszych form wspierania pracy tarczycy. Zmiana sposobu odżywiania może prowadzić do zmniejszenia dawek przyjmowanego hormonu i nawet do remisji choroby tarczycy. Co powinni jeść a czego unikać  osoby z chorą tarczycą?

Jaką wodę pić i ile

Woda stanowi najlepszy napój dla całej rodziny. Nie wnosi do diety zbędnych kalorii, tak jak słodzone napoje, które przyczyniają się do nadmiernej masy ciała, szczególnie u dzieci i młodzieży, zwiększający ryzyko nadwagi i otyłości. Jaką wodę wybrać i ile jej pić?

Komu grozi niedobór żelaza

Anemia to nie jedyny objaw niedoboru żelaza. Jakie są objawy niedoboru tego składnika? Komu grożą niedobory żelaza w diecie?  Od czego zależy wchłanianie żelaza? Jakie składniki  ułatwiają a jakie utrudniają wchłanianie żelaza? Na te i inne pytania odpowiada dietetyk Polskiego Towarzystwa Dietetyki.

Fakty i mity na temat diety bezglutenowej

W ostatnich latach bardzo popularna stała się dieta bezglutenowa, czyli eliminująca spożycie produktów, w których obecne są białka pszenicy, jęczmienia, żyta a nawet owsa. Moda na dietę bezglutenową sprawiła, że powstało wiele mitów żywieniowych na temat jej właściwości i zasadności stosowania. 

Rady ekspertów ws. przekąsek, wody i laktozy

Przedstawiamy wyjaśnienia ekspertów rozwiewające wątpliwości na temat przekąsek, laktozy, roli wody w organizmie czy opiniowania produktów. Eksperci od dietetyki zdradzają  również triki ułatwiające nam utrzymanie zdrowej diety. 

Dlaczego warto jeść rukolę

Rukola to wartościowe, choć jeszcze niezbyt rozpowszechnione w naszym kraju warzywo. Jakie ma właściwości odżywcze? Przy jakich chorobach może być sprzymierzeńcem?  W jakiej postaci spożywać? Kto powinien wykazać ostrożność we włączaniu rukoli do codziennej diety?

Najlepsze źródła białka roślinnego

Dieta wegetariańska lub wegańska zdobywa coraz więcej zwolenników. I może to być bardzo dobra dieta na całe życie, ale przy nieumiejętnym doborze pożywienia możemy mieć niedobory niektórych składników odżywczych, w tym przede wszystkim białka.  Przedstawiamy listę najlepszych roślinnych źródeł białka.

Dieta z ograniczeniem węglowodanów na stłuszczoną wątrobę

Ograniczanie spożycia węglowodanów zalecane jest odchudzającym się. Jednak zgodnie z nowym badaniem, dieta z obniżoną zawartością węglowodanów może przynieść także inne korzyści zdrowotne, w tym obniżyć poziom tłuszczu w wątrobie u osób żyjących z niealkoholowym stłuszczeniem wątroby (NAFLD).

Czy błonnika może być za dużo?

Za mało błonnika w diecie jest przyczyną zaparć. Ale zbyt dużo błonnika również może dawać negatywne konsekwencje dla zdrowia. Nie jest to rzadkie i może być bardziej prawdopodobne u osób na diecie wegańskiej. Ale jak dużo jest za dużo? Jak rozpoznać, że spożywamy za dużo błonnika? Jak temu zaradzić?

Właściwości zdrowotne herbat

Prawdopodobnie wszyscy pijemy herbaty dla przyjemności lub z przyzwyczajenia. Ale filiżanka gorącej herbaty to nie tylko przyjemność, ale i porcja zdrowia. Jakie są najważniejsze korzyści zdrowotne popularnych gatunków herbat? I które są najzdrowsze?

Dlaczego braki witaminy D są tak powszechne?

Witamina D jest kluczowa dla naszego zdrowia. Jej niedobór odpowiedzialny jest za wiele chorób cywilizacyjnych. Do syntezy skórnej witaminy D potrzebne jest tylko słońce. Dlaczego więc niedobór witaminy D jest tak powszechny? Jakie czynniki zakłócają wytwarzanie witaminy D i jak im zapobiec?