Rytm biologiczny

Spis treści

Rytm dobowy

Oto 24 godziny w życiu naszego organizmu zgodnie z zegarem biologicznym.

Godzina 3,00: Dno niżu, godzina zmiany
Jest to czas największego spoczynku organizmu. Serce kurczy się bardzo wolno, ciśnienie krwi i temperatura ciała spadają do swego najniższego poziomu.

Jest to czas najgłębszej melancholii i na osoby, które budzą się przedwcześnie, nachodzą najczarniejsze myśli. U osób zdrowych nastrój poprawia się, gdy zaczyna przejaśniać się i szyszynka wysyła nieco mniej melatoniny. Jednak u osób depresyjnych pogorszenie się nastroju może mieć tragiczne skutki (statystyki wykazują, że właśnie w godzinach porannej szarówki jest najwięcej samobójstw).

Godzina 3.00 to godzina zmiany i w skórze rozpoczyna się faza rozgrzewania i organizm zaczyna przygotowywać się do pracy.

Godzina 4.00: Najgorsza dla astmatyków
O tej godzinie najsłabszą częścią ciała są płuca. Mięśnie gładkie oskrzeli ściągnęły się najbardziej, drogi oddechowe stały się najwęższe, zaczerpywanie powietrza stało się więc najtrudniejsze. Ludzie zdrowi na ogół nie odczuwają z tego tytułu żadnych dolegliwości, ale astmatyk, bez osłony lekowej może zostać wyrwany ze snu napadami duszności.

Godzina 5.00: Do nerek nie dochodzi już nic
Nerki przez całą noc ograniczały swoją czynność i o godzinie 5.00 znajdują się w najniższym punkcie aktywności. Mocz o tej porze jest najbardziej zagęszczony, „sole moczowe” wytrącają się najłatwiej, co sprzyja powstawaniu kamieni nerkowych.

Godzina 6.00: Czas rozwoju
Organizm zaczyna budzić się. Serce pracuje coraz szybciej, wzrasta ciśnienie krwi. We krwi pojawia się więcej glukozy i aminokwasów, nadnercza dostarczają hormonów stresowych: adrenaliny i noradrenaliny. To nagłe zwiększenie zdolności do wysiłku oznacza zarazem obciążenie organizmu. Dla wielu ciężko chorych osób jest ono zbyt duże, dlatego większość zgonów uwarunkowanych chorobami następuje właśnie o tej porze.

Godzina 7.00: Poranne kalorie to mniej trosk
Przewód pokarmowy jest w szczytowej formie. Większość zjedzonych podczas śniadania węglowodanów przekształci się w energię, która w następnych godzinach będzie użyta i zużyta. Testosteron, męski hormon płciowy osiąga najwyższe stężenie (jest go we krwi o 40% więcej niż o północy), dlatego wielu mężczyzn odczuwa wtedy najsilniejszy popęd płciowy.

Godzina 8.00: Serce w niebezpieczeństwie
Od godziny szóstej serce pracuje coraz szybciej i rośnie ciśnienie krwi. Jak by tego było mało, około godz. 8.00 płytki krwi mają największą skłonność do zlepiania się ze sobą i formowania skrzepu krwi, który może całkowicie zamknąć naczynie krwionośne. Konsekwencją tego może być zawał serca. Chorzy na serce powinni w ogóle zrezygnować z palenia papierosów, a na pewno nie powinni pozwolić sobie na żadnego papierosa w godzinach rannych. A to dlatego, że w godzinach rannych naczynia krwionośne są szczególnie wrażliwe na nikotynę i zwężają się bardziej niż zwykle.

Godzina 9.00: Kortyzol w górę, limfocyty w dół
Kortyzol, hormon kory nadnerczy, osiąga swoje największe stężenie we krwi, a jednocześnie zmniejsza się liczba limfocytów. W efekcie siła reakcji obronnej organizmu jest najmniejsza o tej porze i jesteśmy bardziej podatni na zakażenia.

Zaobserwowano również, że szczepienia ochronne wywołują o tej porze słabsze reakcje obronne (gorączka, zaczerwienienie, obrzęk) niż te same szczepienia wykonane w godzinach popołudniowych.

Około godziny 9 rano alkohol działa dwa razy silniej niż przeciętnie w ciągu doby. Wczesny kufel piwa lub lampka wina powoduje we krwi liczbę promili alkoholu równą 2-krotnie większej porcji wypitej wieczorem.

Zauważa się również większą wrażliwość na zimno a mięśnie niemal nie reagują na bodźce treningowe.

Godzina 10.00: Głowa jest w wyjątkowej formie
Jest to najwłaściwsza pora do wysiłku umysłowego, najlepiej działa też pamięć krótkotrwała. Ogólny nastrój też osiąga swój najwyższy punkt o tej godzinie.

Godzina 11.00: Szczytowy punkt dnia
Organizm znajduje się w szczytowej formie. Jest to więc najwłaściwsza pora na bardziej skomplikowane lub ciężkie prace. Ta szczytowa forma odnosi się zarówno do wysiłków umysłowych jak i fizycznych.

Godzina 12.00: Odtąd już tylko z górki
Zdolność do wysiłku zaczyna się zmniejszać. Po największej aktywności ujawnia się potrzeba wypoczynku.

Godzina 13.00: Rytm zmusza nas do wypoczynku
Senność nachodzi nas mniej więcej co 4 godziny. Ta chęć snu jest największa około godz. 13.00. Idealnie byłoby uciąć sobie wtedy krótką drzemkę. Ten kto musi pracować, wykona pracę znacznie większym wysiłkiem i osiągnie gorszy wynik. Nawet wątroba zaczyna odczuwać tzw. zmęczenie trawienne, zatrzymuje glikogen, co powoduje, że mięśnie odczuwają niedosyt energii. Południowe zmęczenie może być jeszcze większe, jeżeli zjadło się zbyt duży i zbyt ciężki posiłek.

Godzina 14.00: Zrób sobie wreszcie przerwę
„Południowy niż” trwa. Jako pierwsza zmniejszyła się nasza zdolność do koncentracji. Popełniamy więcej błędów w pracy i za kierownicą i w konsekwencji o tej porze zdarza się więcej różnego rodzaju wypadków. Koniecznie należy więc zrobić sobie krótką przerwę na odpoczynek.

Godzina 15.00: Nowy przypływ sił
Zdolność do wysiłku zaczyna wzrastać. Znowu odczuwamy przypływ energii, łatwiej nam pracować, ale szczytowe możliwości z godz. 11.00 już nie odzyskamy. W tej fazie więcej krwi przepływa z wnętrza ciała na zewnątrz, skóra staje się przekrwiona i o godz. 15.00 szczególnie łatwo pocimy się.

Godzina 16.00: Pora na szczepienia ochronne
Układ immunologiczny jest bardzo aktywny i szczepienia ochronne działają teraz najmocniej. Jednak reakcje przejściowe (gorączka, zaczerwienienie, obrzęk) są także silniejsze, niż po takim samym zastrzyku rano.

Godzina 17.00: Powtórny szczyt
Osiągamy drugi, chociaż nieco mniejszy, punkt szczytowy zdolności do wysiłku. Serce ponownie pompuje więcej krwi do krwiobiegu, także mięśnie są najsilniejsze. Trzustka osiąga najwyższą aktywność. Zmysły smaku i powonienia działają najostrzej, więc dobre jedzenie tez najlepiej smakuje o tej porze. Nawet szklaneczka wina jest teraz najzdrowsza. Późnym popołudniem organizm przetwarza alkohol pięć razy łatwiej niż wczesnym rankiem.

Godzina 18.00: Dążenie do spokoju i wypoczynku
Temperatura jest o tej porze najwyższa i wynosi około 37,4 stopnia. Równocześnie spowalniają swoje tempo najważniejsze funkcje organizmu; zwalnia się sprawność fizyczna i zdolność do wysiłku, a zaczyna przeważać dążenie do spokoju i wypoczynku.

Godzina 19.00: To nie jest odpowiedni czas na stresy
Swoje najlepsze godziny organizm ma już za sobą i nawet na stres reaguje wyraźnie słabiej. Ciśnienie i tętno nadal spadają i zmuszają człowieka do wyłączenia się.

Godzina 20.00: Szczyt przy kierownicy
Kierowcy reagują teraz najszybciej. Już o godz. 22 ich reakcje są wyraźnie wolniejsze a o 2giej nad ranem refleks kierowcy jest wyraźnie kiepski i dopiero o 7 rano odzyskuje znośny czas reakcji.

Godzina 21.00: Stop dla żołądka i jelit
Żołądek wytwarza coraz mniej soków trawiennych, których wydzielanie około północy niemal całkowicie zanika. Dlatego potrawy z obfitej kolacji zalegają w żołądku i mogą dotkliwie zakłócać sen.

Godzina 22.00: Dzieci rosną we śnie
Przysadka mózgowa dziecka mniej więcej po upływie godziny od jego zaśnięcia wydziela bardzo dużo hormonu wzrostu. Powtarza się to każdej nocy jeszcze 3-6 razy, chociaż później są wydzielane mniejsze ilości hormonu niż przy pierwszym śnie. Hormon wzrostu działa na chrząstki nasadowe kości długich, pobudzając tam podział komórek.

Godzina 23.00: Najlepiej w łóżku
Najwyższy czas iść spać. Sen przed północą jest głęboki i krzepiący więc najzdrowszy, w przeciwieństwie do drugiej połowy nocy, gdy przeważa niespokojny sen ze snami.

Godzina 24.00: Może być bardzo nieprzyjemnie
O tej porze mózg ogranicza niektóre swoje czynności, do których należy, między innymi, wytwarzanie własnych substancji przeciwbólowych organizmu (endorfiny, enkefaliny). Bóle odczuwane są teraz szczególnie mocno. Nawet leki przeciwbólowe będą teraz działać słabiej i trzeba będzie zażyć większą ilość tabletek niż w ciągu dnia.

Godzina 1.00: nadchodzą sny
Nadchodzą pierwsze sny i pojawiają się jeszcze 2-3 razy, w odstępach około 90 minut.

Godzina 2.00: Dwa wyjątki w regule
O tej porze funkcje organizmu pozostają bardzo ograniczone, poza dwoma wyjątkami.

Wątroba osiąga o tej porze szczyt swej „fazy asymilacyjnej”. Prawdopodobnie dlatego o tej porze człowiek jest najbardziej odporny na działanie trucizn, w tym również alkoholu, który wypity wieczorem szybko rozkłada się.

W nocy odnawia się też skóra. Komórki naskórka dzielą się między godzinami 17.00 a 5.00. W tym samym czasie goją się rany, a leki przeciw chorobom skóry działają najlepiej, gdy nałoży się je wieczorem.

 


Zobacz również:


Zaburzenia snu, stres i wątroba

Bezsenność


Domowe sposoby na bezsenność

Demistyfikacja odtruwania


Demistyfikacja odtruwania


Podziel się!

Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.