Spis treści

 

Groch włoski

Groch włoski, zwany również Garbanzo zawiera około 20% białka, sporo witamin A i C, a także żelaza, wapnia i magnezu. Kiełki wymagają częstego płukania i powinny być zjedzone jak osiągną długość 2-3 cm. Łatwo pleśnieje i nie powinien być kiełkowany razem z innymi fasolami. Tak jak kiełki z soi, również kiełki z grochu włoskiego powinny być szybko gotowane w przeciągu 3-5 minut.

Metoda kiełkowania: słoik
Moczenie: 12-18 godzin
Płukanie: 3-5 razy dziennie
Ilość: 1 miarka nasion daje 2 miarek kiełków
Czas kiełkowania: ok. 2-3 dni
Idealna długość: 2-3 cm.

Pszenica
Kiełki z pszenicy zawierają 14% białka, a także sporo wapnia, fosforu, żelaza oraz witamin C, E, B, niacyny, tiaminy i kwasu pantotenowego. Pszenica jest łatwa do kiełkowania. Delikatny puszek pojawiający się na korzonkach jest często mylony z pleśnią, są to rozwijające się włośniki i mogą być jedzone z całą rośliną.
Jęczmień, owies i żyto kiełkowane są tak samo jak pszenica.

Metoda kiełkowania: wszystkie metody
Moczenie: 12 godzin
Płukanie: 2-3 razy dziennie
Ilość: 1 miarka nasion daje 3 miarki kiełków
Czas kiełkowania: ok. 3-4 dni
Idealna długość: 2 cm.

Groszek
Kiełki z groszku są bogate w białko i witaminy C, B1 i A. Kiełki z groszku dodają sałatkom zapach przypominający świeży groszek. Kiełki nie powinny być uprawiane zbyt długo, bo stają się nieco twarde.

Metoda kiełkowania: słoik
Moczenie: 12 godzin
Płukanie: 3 razy dziennie
Ilość: 1 miarka nasion daje 2 miarki kiełków
Czas kiełkowania: ok. 3 dni
Idealna długość: 2 cm.

Brokuł
Szczególnie wartościowe dla człowieka są kiełki brokuła, który jest niezwykle wartościowym warzywem zasobnym w wit. A, C, B1, B2, PP, wapń, żelazo, fosfor, magnez. Kiełki brokuła mają też lecznicze właściwości. Podobnie jak brokuł oraz inne rośliny z rodziny krzyżowych zawierają sulforafan - substancję zapobiegającą powstawaniu raka, a także, w pewnych przypadkach, powstrzymującą rozwój komórek nowotworowych. Istotne jest, że kiełki zawierają nawet do 20 razy więcej sulforafanu niż dorosła roślina. Najwięcej jest ich w 3-dniowych kiełkach. Spożycie 50g kiełków dostarcza organizmowi tyle samo tej substancji, co spożycie 1kg brokuła. Kiełki brokułów powinny więc być stałym elementem w diecie ludzi chorych lub zagrożonych chorobami nowotworowymi. W brokule i kiełkach jest także koenzym Q10. Kiełki brokuła są pikantne w smaku, doskonale pasują do kanapek i mieszanych sałat.

Gryka
Upewnij się, że masz grykę nie pozbawioną łuski. Ziarna należy opłukać ale nie moczyć.

Metoda kiełkowanie: słoik lub ręcznik. Kiełki są gotowe po 2-3 dniach. Płukać 3-4 razy dziennie.

Proso, sezam, ryż

Metoda: słoik lub kiełkownik. Ziarno wypłukać, moczyć 6-12 godzin, kiełkować 3-4 dni, płukać 2-4 razy dziennie. Kiełki są gotowe, gdy kiełek jest tak samo długi jak ziarno.

Słonecznik
Kiełki z nasion słonecznika mają lekko orzechowy smak, są doskonałe jako dodatek do mieszanych sałat czy kanapek. Mają dużo cynku i żelaza. Powinni je włączyć do diety narażeni na niedobór tych pierwiastków wegetarianie.

Kiełki można przygotowywać także z nasion innych roślin warzywnych, takich jak rzodkiew, rzepa, kukurydza, gorczyca, ciecierzyca, siemie lniane, czerwona kapusta, burak ćwikłowy.

Nie można kiełkować nasion roślin psiankowatych, takich jak ziemniak czy pomidor czy papryka, bo zawierają substancje trujące.

tekst oprac. bajar
na podstawie: Sekcja Kuchnia, poz. 9.

 

Zobacz również:

Wiosenne kuracje


Wiosenne kuracje

Cenna oliwa z oliwek


Siła oliwy extra virgin

Przepisy na sałatki


Sałaty, sałatki