Spis treści

 

Co kiełkować

Wybór nasion zależy od ciebie. Poniższy opis pomoże ci w tym wyborze.

Lucerna
Kiełki z lucerny to jedne z najmniejszych kiełek ale przewyższają inne swoją wartością odżywczą. Nie na darmo zwane są „kiełkowym królem” lub „ojcem wszelkiego pożywienia”. Zawierają ok. 35% łatwo przyswajalnego białka i wszystkie ważniejsze witaminy i minerały, w tym dużo witaminy A, C i D oraz lecytynę. Są również bogatym źródłem żelaza oraz zawierają rzadko występujące w roślinach witaminę B12. Z tych względów są szczególnie cenne dla wegetarian. Podobnie jak kiełki soi, można dodawać do potraw z woka i z patelni, zawsze jednak najlepiej pod koniec smażenia. Kiełki z lucerny są bardzo łagodne i z tego względu mogą być podawane nawet małym dzieciom. Kiełki z lucerny poprawiają pamięć i mają właściwości pobudzające.

Metoda kiełkowania: słoik, kiełkownik
Moczenie: 6-12 godzin
Płukanie: 2 – 3 razy dziennie
Ilość: 1 miarka nasion daje 10 miarek kiełków
Czas kiełkowania: 3 dni na kiełki 1-2 cm, 6-7 dni na 4-5 cm
Idealna długość: 3-4 cm

Rzeżucha
W 100 g młodych siewek rzeżuchy znajduje się około 60 mg witaminy C, 1,30 mg witaminy PP, po 0,20 mg witamin B1 i B2, 160 mg potasu, 32 mg magnezu, 36 mg wapnia oraz spore ilości siarki, która działa pobudzająco na apetyt i trawienie. Korzystna jest niska zawartość sodu i mała wartość kaloryczna rzeżuchy. Kiełki rzeżuchy polecane są w diecie dla cukrzyków, bo obniżają poziom cukru we krwi.

Metoda kiełkowania: kiełkownik , sitko lub talerz z wilgotną ligniną

Rzodkiewka
W 100 g kiełków znajduje się m.in. około 80 mg witaminy C, 6,60 mg witaminy PP, 60 mg magnezu, 1,20 mg cynku, 2,30 mg żelaza i wyjątkowo dużo soli wapnia - 90,80 mg. Kiełki z rzodkiewki mają ostry, pieprzny smak. Mogą zastępować szczypiorek, dobrze komponują się z potrawami jajecznymi, sosami śmietanowymi i majonezowymi. Dzięki dużej ilości witaminy C podnoszą odporność organizmu. Zawierają dużo siarki, dlatego wpływają korzystnie na stan skóry, włosów i paznokci. Kiełki rzodkiewki mają właściwości dezynfekujące, moczopędne, przeciwzapalne i są polecane przy schorzeniach wątroby i dróg żółciowych.

Rzodkiewkę, tak samo jak gorczycę kiełkuje się w kiełkowniku, na sitku lub talerzu, nie moczyć nasion, ale pilnować, by były stale wilgotne.
Kiełki gotowe po 3-4 dniach.

Kozieradka
Kozieradka jest ważnym składnikiem sosów curry. Staje się popularna do kiełkowania ze względu na swój niepowtarzalny smak. Zawiera 30% białka, dużo żelaza i witaminy A. Kiełki można jeść już po 3 dniach ale lepiej poczekać 5 dni, aż wytworzą się listki. Smak robi się bardziej gorzki jeśli kiełkowanie przedłuża się.

Metoda kiełkowania: słoik, kiełkownik
Moczenie: 12 godzin
Płukanie: 2-3 razy dziennie
Ilość: 1 miarka nasion daje 8 miarek kiełków
Czas kiełkowania: ok. 3-5 dni
Idealna długość: 3 cm lub 6 cm z zielonymi listkami.

 

Zobacz również:

Wiosenne kuracje


Wiosenne kuracje

Odtruwać się czy nie?


Demistyfikacja odtruwania

Przepisy na sałatki


Sałaty, sałatki