Świeżość zamrożona na cały rok

Badania Niemieckiego Instytutu Mrożonej Żywności w Hamburgu dowiodły, że mrożone warzywa zawierają często więcej wartościowych składników odżywczych i podstawowych elementów ważnych dla naszego zdrowia, niż warzywa świeżo kupione na targu!

Dlaczego tak się dzieje? Witaminy zawarte w świeżych warzywach są bardzo wrażliwe na czynniki zewnętrzne –ciepło, tlen i wodę. Dlatego im krótsza droga między zbiorem a konsumpcją - tym lepiej. Jednak nie każdy ma możliwość spożycia warzyw zaraz po zebraniu z własnego ogródka, tym bardziej w środku zimy.

Mrożonki stanowią w tym przypadku idealne rozwiązanie. Dzięki szybkiemu przetworzeniu i szybkiemu zamrożeniu zagwarantowane zostają istotne zalety świeżości oraz zachowana początkowa jakość, świeżość i smak produktu.

Niemieccy naukowcy badali warzywa zebrane w tym samym czasie, z tego samego pola. Świeże warzywa badano dzień po zbiorze, a mrożone poddano ocenie bezpośrednio po zebraniu, przetworzeniu oraz przemysłowym zamrożeniu, a także po ugotowaniu. „Wyznacznikiem świeżości” jest witamina C - porównano więc jej zawartość w zielonej fasolce świeżej i mrożonej.

Witamina C w zielonej fasolce (zawartość w procentach)

Zdrowe mrożonki
A - surowe, świeżo zebrane
B - surowe, zamrożone
C - ugotowane, świeżo zebrane
D - ugotowane, zamrożone

świeżo zebrane = zbadane po domowym przetworzeniu (czyszczenie, krojenie, mycie) i dzień po zebraniu
zamrożone = zbadane po blanszowaniu i zamrożeniu w temp. -28 °C

Witamina C znacząco zanika podczas przygotowania. Jednak powyższy wykres pokazuje, że nawet po ugotowaniu zamrożona fasolka ma większą zawartość witaminy C niż świeża fasolka, ugotowana dzień po zebraniu.

Sprawdzono również, jak upływ czasu wpływa na zawartość witaminy C w fasolce świeżej i mrożonej. Okazało się, że już po 4 dniach witamina C w zielonej fasolce przechowywanej w lodówce zmniejsza się o połowę. W przypadku przechowywania w temperaturze pokojowej zawartość witaminy C po 4 dniach wynosi tylko ok. 20 %. W przypadku fasolki mrożonej, po 4 dniach zawartość witaminy C praktycznie się nie zmieniła, a po 4 miesiącach zawartość ta wynosiła nadal ponad 80 %.

Drugim zbadanym czynnikiem były tzw. właściwości przeciwutleniające substancji wtórnych. Im więcej jest ich w żywności, tym większe pozytywne oddziaływanie na nasze zdrowie. Substancje te przyczyniają się do obniżenia ryzyka zachorowania na nowotwory i wzmocnienia odporności organizmu. Jakość produktów jest wyższa wraz z większą zdolnością przeciwutleniającą. Jak widzimy poniżej, straty powstałe w wyniku przetwarzania i zamrażania są niewielkie w stosunku do surowej, świeżej zielonej fasolki - wynoszą one około 27 %, a po ugotowaniu różnica ta nie ma znaczenia.

Przeciwutleniająca zdolność w zielonej fasolce (zawartość w procentach)

 Przeciwutleniająca zdolność fasolki

A - surowe, świeżo zebrane
B - surowe, zamrożone
C - ugotowane, świeżo zebrane
D - ugotowane, zamrożone

świeżo zebrane = zbadane po domowym przetworzeniu (czyszczenie, krojenie, mycie) i dzień po zebraniu
zamrożone = zbadane po blanszowaniu i zamrożeniu w temp. -28 °C

Przeprowadzone analizy dowodzą, że mrożone warzywa znacznie przewyższają warzywa świeże przechowywane kilka dni w dodatniej temperaturze pod względem zawartości składników odżywczych ważnych dla naszego zdrowia. Mrożone warzywa, które nie ulegają prawie żadnym zmianom po zamrożeniu, pozostają świeże. Mrożonki to idealne rozwiązanie na świeżość przez cały rok!

więcej na:www.frosta.pl

 

Zobacz również:

Co zrobić z róży?


Przetwory z róży

Przetwory z warzyw


Domowe przetwory

Straty w przetwarzaniu


Straty w przetwarzaniu