Przyprawy, które odmienią smak potraw

Nawet banalne danie można zamienić w wyśmienitą potrawę i nie potrzeba do tego większych talentów kulinarnych. Aby było pysznie, wystarczy kilka prostych dodatków. 

Jeśli zastanawiacie się, czy istnieją proste sposoby na wydobycie z potraw ich najlepszych cech, odpowiadamy – zdecydowanie tak. Oto kilka kulinarnych dodatków, które nie tylko odmienią, ale także wzbogacą smak i zapach przyrządzanych dań. 

Moc ziół

Zacznijmy od świeżych ziół. Najlepiej takich, które możemy samodzielnie wyhodować w domu, aby zawsze były w zasięgu ręki. Bazylia doskonale komponuje się z potrawami z ryb, różnego rodzaju mięs i warzyw. Świetnie sprawdzi się też jako dodatek do zup, sałatek, i oczywiście spaghetti. To wszystko za sprawą jej słodko-pikantnego smaku, przez co nadaje daniom chłodząco-orzeźwiającego smaku. Dodana z kolei do marynat czy sosów tworzy korzenno-balsamiczny zapach i lekko słodkawy posmak.

Świeże liście estragonu podkreślą natomiast smak drobiu, warzyw, ryb czy jajek. Pasują też do dań z ryżu. Estragon ma gorzki smak, dlatego nie należy przesadzić z jego ilością, ponieważ może zdominować potrawę. Warto łączyć go z rozmarynem, miętą, kolendrą oraz bazylią.

Miętą, ale tylko świeżą, doprawiajmy twarogi, pomidory, białe mięsa i obowiązkowo czekoladę, lody oraz drinki, likiery czy koktajle. Potrawy zyskają wtedy świeży smak i przyjemny, lodowy aromat. 

Cierpkie i ostre w smaku oregano, popularne we włoskiej kuchni, ciekawie łączy się z potrawami z warzyw, a zwłaszcza z pomidorów, papryki i cebuli. Warto przyprawiać nim także sery, dania rybne, owoce morza, a także wołowinę, cielęcinę i wieprzowinę. Nie zapominajmy tu też o typowo włoskich przysmakach, takich jak makarony i pizza. 

Nie tylko do deserów

Cytrusy to kolejny, godny polecenia dodatek, który poprawi smak naszych dań. Mowa tu o cytrynach, limonkach, pomarańczach, pomelo czy grejpfrutach. Niektóre z nich można hodować również w domu. Nadają się zarówno do dań na słodko, jak i słono. Są cennym składnikiem owocowych i warzywnych sałatek, ale warto je wykorzystywać do przyrządzenia dań z owocami morza, rybami oraz mięsem drobiowym. Mięso natarte sokiem z cytryny szybciej zmięknie podczas smażenia, pieczenia czy gotowania. Z kolei ryba będzie znacznie delikatniejsza w smaku. Oczywiście, cytrusy świetnie sprawdzą się także jako składnik sałatek owocowych i deserów, np. gofrów czy naleśników. Pamiętajmy też, że sok z cytryny to także doskonała alternatywa dla octów dodawanych do dresingów. 

A zamiast soli…

A skoro już mowa o alternatywach. Nieodłącznym elementem naszej kuchni są takie przyprawy jak pieprz i sól. Jak powszechnie wiadomo, ilości tej ostatniej należy ograniczać lub znaleźć zdrowy zamiennik. Jaki? Może nim być np. sos sojowy, który stanowi doskonałą alternatywę dla soli, a także wydobywa z dań ich najlepsze cechy. Decydując się na zakup sosu sojowego, zwracajmy zawsze uwagę na listę komponentów, z jakich jest produkowany. Im krótsza, tym lepiej. Prawdziwy sos sojowy (np. Kikkoman) jest wytwarzany tylko z naturalnych składników i warto o tym pamiętać. Stosujmy go podczas przygotowywania mięs, sałatek, warzyw czy ryb. Świetnie sprawdzi się również jako naturalny dodatek do zup, marynat, a także słodko-słonych deserów. 

 

Zobacz również:

Jak dobrać przyprawy?


Przyprawy w kuchni

Zioła przyprawowe


Przyprawy ziołowe

Przyprawy złagodzą skutki tłustego jedzenia


Przyprawy na zdrowie