Kuchnia dla singli

Wiele samotnych osób, zarówno młodych, którzy dopiero wyfrunęli z gniazda rodzinnego, jak i starszych, którzy zostali sami po wyprowadzeniu się dzieci, uważa że nie warto gotować tylko dla jednej osoby, bo albo wiele żywności się marnuje, albo muszą jeść to samo danie przez kilka dni.

W efekcie odżywiają się monotonnie, jedzą cokolwiek i gdziekolwiek, byle tylko zaspokoić głód.

Ale gotowanie tylko dla siebie samej nie musi być frustrujące.

Oto nasze rady, jak sprawić, by nawet kuchnia singla była urozmaicona i zdrowa, a przy tym nic się nie marnowało.

  1. Kupuj żywność w małych opakowaniach. Gdy zdarzy ci się kupić większe, podziel je na mniejsze porcje i zamroź. Większość produktów nadaje się do mrożenia i w procesie mrożenia traci niewiele składników odżywczych (zobacz Straty w przetwarzaniu).

  2. Gotuj większe porcje i to co zostanie podziel na jednorazowe porcje i zamroź. Nie ma sensu piec 1 udka kurczaka; upiecz więc dwa. Jedno zjesz na obiad zaraz po upieczeniu a drugie zużyjesz następnego dnia np. do risotta, sałatki czy po prostu do kanapki.

  3. Jeśli nie masz czasu, zrób po prostu sałatkę, wykorzystując dowolne warzywa z białkowym dodatkiem (ser, jajko, resztki kurczaka, łososia czy fasoli z poprzedniego obiadu). Kombinacji może być bez liku.

  4. Nie rezygnuj z zup. Oczywiście, że nie ma sensu gotowania jednego talerza zupy, ale także zupa doskonale nadaje się do mrożenia. Wykorzystując zamrażarkę, możesz mieć w zapasie zawsze kilka porcji różnych zup. Jak to zrobić? Ugotuj większą porcję dobrego bulionu warzywnego (np. 6 talerzy), połowę odlej do innego naczynia i odstaw do lodówki. Na drugiej połówce ugotuj dowolną zupę (brokułową, selerową, pomidorową ....), zjedz jedną porcję a resztę zamroź. Następnego dnia ugotuj inną zupę na pozostałym bulionie, zjedz porcję, resztę zamroź. Poza tym możesz jednego dnia mieć tradycyjną zupę z jarzynami, drugiego dnia zmiksować ją na „gorący kubek” a nadwyżkę zamrozić.

  5. Jedz kolorowo. Sałatka z różnokolorowych sałat i warzyw nie tylko dostarczy dużej porcji przeciwutleniaczy, ale także zaostrzy apetyt i poprawi trawienie. Nie obawiaj się, że nie zjesz całej główki sałaty. Umyj od razu wszystkie liście i te nie zjedzone danego dnia przełóż do pojemnika i włóż do lodówki, gdzie z powodzeniem możesz je przechowywać 1-2 dni.

  6. Bądź kreatywna. Nie ograniczaj swojego menu do kilku dań tylko dlatego, że szybko można je przygotować. Szperaj po książkach kucharskich i zapisuj przepisy na proste, szybkie a przy tym przede wszystkim zdrowe dania.

  7. Zapraszaj znajomych i rodzinę na obiad czy kolację. Wtedy możesz poszaleć w kuchni przygotowując coś extra.

I pamiętaj; jesteś tym co jesz!

barb

 

Zobacz również:

Przepisy na zupy


Przepisy na zupy

Przepisy na sałatki i sosy


Przepisy na sałatki i sosy

Racjonalna kuchnia


Racjonalna kuchnia