Co pić i jeść w upalne dni

Czekają nas upalne dni. Co wówczas jeść i pić, by nie odwodnić się i poczuć się lepiej. Pić  napoje z lodem, czy wprost przeciwnie? Lepsza woda czy soki? A co z lodami?  Rozprawiamy się z mitami na temat diety na upalne dni. 

  • Musisz pić więcej, gdy jest gorąco - Prawda

    Straty wody na skutek ciepła są wyższe w sezonie letnim, a jeszcze bardziej w czasie upałów. Dlatego należy pić regularnie, nie czekając aż poczuje się pragnienie, od 1,5 do 2 litrów wody dziennie (maksymalnie 3 l). Dotyczy to zwłaszcza małych dzieci i starszych osób. Seniorzy często nie czują pragnienia i dlatego  powinni zmuszać się do picia. Z dziećmi jest łatwiej. Jeśli nie lubią wody, niech piją soki owocowe w dowolnych ilościach. 

    Rada: Podczas upałów trzymaj pod ręką butelkę wody, zarówno w domu, w pracy, jak i w podróży.

  • Picie zimnej wody jest lepsze – Fałsz

    Mimo, że zimna woda daje wrażenie świeżości, nie znaczy to, że organizm po jej wypiciu jest bardziej nawilżony. W rzeczywistości, jest nawet odwrotnie: organizm musi ogrzać zbyt zimną wodę wytwarzając przy tym  energię, która rozgrzewa ciało. Ponadto, bardzo zimne napoje ugaszą szybciej pragnienie i w efekcie będziemy mniej pić. 

    Rada: zamień napoje schłodzone napojami o temperaturze pokojowej, a połączysz przyjemne z pożytecznym!

  • Należy unikać gorących napojów – Prawda

    Lepiej unikać picia w dużych ilościach kawy i herbaty, ponieważ działają moczopędnie, a tym samym zwiększają usuwanie wody z organizmu. A podczas upałów kluczowa jest poprawa nawodnienia, a nie odwodnienie.

    Rada: Zamień kawę i herbatę naparami ziołowymi lub owocowymi i pij je po przestudzeniu. Organizm nie będzie miał wówczas potrzeby schładzania się przez pocenie, a więc unikniemy niepotrzebnej utraty wody.

  • Napoje gazowane i soki owocowe gaszą pragnienie w mniejszym stopniu niż woda  - Prawda
    Nic nie zastąpi wody w nawilżaniu. Tym niemniej, soki owocowe i napoje gazowane są bogate w wodę, więc również skutecznie nawilżają. Zawierają jednak dużo cukru, a więc pić je należy z umiarem, ale w czasie upałów można zrobić wyjątek.

  • Alkohol odświeża - Fałsz
    Alkohol nie tylko nie nawilża, ale wręcz odwadnia! Należy więc  całkowicie go unikać w czasie upałów (nawet mały aperitif wieczorem nie jest zalecany).

  • W czasie upałów należy przestawić się na zimne dania - Prawda
    Lepiej przestawić się na zimne dania, tak aby niepotrzebnie nie obciążać organizmu i  utrzymać odpowiednią temperaturę przez cały dzień.
    Rada: W czasie upałów unikaj gotowania, bo to podnosi temperaturę w kuchni i tym samym temperaturę ciała.

  • Gdy jest gorąco, jedzmy sałatki ... - Prawda
    Koncentrując się na pokarmach bogatych w wodę, takich jak owoce i warzywa,  wspomagamy nawodnienie organizmu.

  • ... i lody też! - Prawda
    To dobra wiadomość: w czasie upałów, możemy sobie pozwolić na  lody nawet codziennie. Zdrowsze jednak będą sorbety. Nie tylko zawierają dużo wody, ale są również mniej kaloryczne. Ale nie możemy żywić się samymi lodami, bo po kontakcie z zimnem organizm będzie musiał rozgrzać się i wygeneruje dodatkowe ciepło.

  • Ostrożnie z solą? - I tak i nie
    W czasie upałów rzeczywiście należy unikać nadmiaru soli. Wprawdzie sól zwiększa pragnienie, co wpływa na większe spożycie wody, ale sód wiąże wodę zatrzymując ją w tkankach co prowadzi do obrzęków. Jednak gdy nadmiernie pocimy się dochodzi do utraty elektrolitów w tym sodu. I w takim przypadku picie tylko czystej wody może prowadzić w skrajnych przypadkach do hiponatremii.

barb

 

Zobacz również:

Woda na długowieczność


Woda na długowieczność

sposoby na poty


Sposoby na pocenie

Przepisy na sałatki i sosy


Przepisy na sałatki i sosy