Co 7-latek umieć powinien

Co siedmiolatek wiedzieć powinien?

Kiedy dziecko idzie do szkoły, zastanawiamy się, czy poradzi sobie z czytaniem i pisaniem. Nie przychodzi nam do głowy, że właśnie kończy się jego beztroskie dzieciństwo.

Warto więc, żeby w doświadczeniu siedmiolatka znalazły się różne nieintelektualne "przygody" ze światem rozwijające jego zmysłowość, wrażliwość i emocjonalność.

Oto kilka przykładów:

  • Czuć, że dorośli traktują obecność dziecka jako coś dobrego. Słyszeć często: „Mam ochotę razem z tobą...”.

  • Chcieć wygrywać i umieć przegrywać.

  • Nie mylić głodu z gniewem, zmęczenia ze smutkiem.

  • Znać opisy stanów uczuciowych: „gotuje się we mnie...”, „jestem w niebie”.

  • Wiedzieć, co znaczy „być do czegoś źle nastawionym”.

  • Wybaczyć dorosłemu niesprawiedliwą karę.

  • Poczuć, że własne postępy w nauce wywołują u innych zadowolenie.

  • Doświadczyć, jak własny pomysł udoskonalenia czegoś jest wprowadzany w życie. Pozostaje po tym wspomnienie siebie jako kogoś naprawiającego świat.

  • Wspólnie z ojcem gotować, sprzątać, biwakować, chodzić po lesie, coś wspólnie naprawić.

  • Umieć się huśtać

  • Ulepić bałwana. Zbudować zamek z piasku i tamę na strumieniu. Zrobić z rodzicami pochodnię, wiatrak. Umieć rozpalić i zgasić ognisko.

  • Ubijać śmietanę. Mieszać, kroić, obierać, zagniatać, przecierać przez sito. Znać pojęcie: „szczypta soli”.

  • Podróżować: zobaczyć rodzinę, rodziców w innym otoczeniu. Doświadczyć różnicy między komfortem a prymitywnymi warunkami. Doświadczyć, czym jest tęsknota za domem.

  • Nocować u innej rodziny. Znać zwyczaj obowiązujący tylko we własnej rodzinie.

  • Doświadczyć bycia pod czyjąś opieką w niegroźnej chorobie. Umieć się wyciszyć. Mieć świadomość, że „choroby są częścią życia”.

  • Dawać datki. Żebrakowi, grajkowi, mimowi.

  • Znać bajkę o brzydkim kaczątku i inne historie o porzuceniu i przynależności.

  • Pójść do muzeum. Oglądać stare przedmioty. Zobaczyć zamek. Odczuć, że świat się zmienia, że babcia żyła w innych warunkach.

  • Mieć świadomość ogromu świata, kontynentów.

  • Chcieć założyć kolekcję.

  • Wybrać rzecz, którą się da własnym dzieciom.

  • Znać numery telefonów alarmowych.

  • Odczuwać różnicę między jedzeniem a posiłkiem. Ruchem a gestem. Brzydkim i ładnym zapachem. Hałasem a dźwiękiem. Widzeniem, patrzeniem, spoglądaniem. Chodzeniem, kroczeniem...

  • Umieć dotrzymać tajemnicy. Znać zwrot: „To zostanie między nami”.

  • Pamiętać o dotrzymaniu przyrzeczenia.

  • Wiedzieć, że własne interesy mogą być reprezentowane przez innych.

  • Znać metody zabezpieczania jedzenia przed zepsuciem. Zreperować coś.

  • Wspiąć się na drzewo.

  • Znać różnicę między targiem a supermarketem.

  • Umieć w jakiejś dziedzinie więcej, niż wskazuje na to wiek. Tłumaczyć coś dorosłemu.

  • Wspólnie z dorosłym dojść do tego, że na jakieś pytanie nie ma odpowiedzi („tego nie wie nikt”).

  • Wpaść do strumienia.

  • Wspiąć się na drzewo.

  • Zbadać zamek błyskawiczny, zapięcie na rzepy. Umieć się obchodzić z kluczami, ryglami.

  • Otrzymać pocieszającą wiadomość, obietnicę.

  • Umieć włączać i przełączać urządzenia (wideo, DVD, pralkę).

  • Chcieć ładnie wyglądać, mieć własny gust.

  • Wysłać e-mail.

  • Zobaczyć, jak wygląda własne imię napisane na piasku, na śniegu, na zaparowanej szybie.

  • Odczuć radość na widok pustej kartki papieru.

  • Znać jakąś książkę od deski do deski.

  • Potrafić pogodzić skłócone strony. Nie wziąć udziału w kłótni. Powstrzymać wybuch gniewu.

  • Umieć opowiadać sny.

  • Wyobrażać sobie siebie przed przyjściem na świat.

  • Świadomie obrać owoc ze skórki, przekroić pestkę, zobaczyć jej wnętrze.

  • Studiować żyłki na liściu i na własnej ręce.

  • Wiedzieć, jak pachną owoce. Mieć trzy ulubione zapachy.

  • Umieć naśladować głosy ptaków i zwierząt.

  • Słuchać echa i umieć je wywoływać.

  • Śpiewać pełnym głosem. Znać piosenkę.

  • Poczuć, że rytm porywa nogi do tańca, a jakiejś głośności nie można wytrzymać.

  • Umieć dozować siłę (przy bębnieniu, masowaniu).

  • Znać różne wyzwiska. Mieć pojęcie o różnych konwencjach językowych, gdzie co się mówi i jak.

  • Wbić gwóźdź, wkręcić śrubkę, wymienić baterię.

  • Wysłuchać wiadomości przez telefon, zapamiętać ją i przekazać.

  • Schylać się, kiedy komuś coś upadnie.

  • Dawać się innym wypowiedzieć. Umieć czekać na swoją kolej. Szukać argumentów.

  • Wiedzieć, że nie wszystkie życzenia od razu się spełniają.

  • Odbyć wędrówkę. Znać różnicę między chodzeniem, bieganiem a wędrowaniem. Doświadczyć odległości, drogi, po której chce się pić.

  • Znać gatunki drzew i ich liście. Wiedzieć, co w przyrodzie jest jadalne, a co nie.

  • Odczuć naturę jako przyjaciela i wroga. Naturę wrażliwą na działania człowieka, konieczność jej ochrony. I jako wielką potęgę, niebezpieczeństwo.

  • Brać udział w ustalaniu reguł. Zmienić wspólnie z kimś regułę. Kojarzyć pojęcie „wyjątku”.

  • Wyrażać ilość w jednostkach masy np. trzy litry = trzy butelki mleka... Zmierzyć pomieszczenie stopami.

  • Wyczuć puls u kolegi, u zwierzęcia i u siebie.

  • Spotkać znawcę, eksperta, mistrza. Zrobić coś wspólnie razem z nim.

  • Odczuć dumę z bycia dzieckiem. Tylko dzieckiem.

W latach 90. w Niemczech przeprowadzono na ogromną skalę projekt badawczy, na podstawie którego powstała lista wiedzy i doświadczeń, jakie "powinien" mieć w swoim wyposażeniu każdy siedmiolatek.

Opracowano na podstawie książki "Co siedmiolatek wiedzieć powinien", Donata Elschenbroich, wyd. Cyklady. źródło: Gazeta Wyborcza

 


Zobacz również:

Dziecko i doświadczenie


Dziecko i doświadczenie

Wakacyjne czytanie


Wakacyjne czytanie

Stwórz wielkiego pisarza


Zbudź pisarskie zdolności


Podziel się!

Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.