Spis treści

 

Wzmacnianie kości ćwiczeniami

Aktywność fizyczna służy tak zapobieganiu jak i zwalczaniu osteoporozy. Ćwiczenia wzmacniające kości sprzyjają odkładaniu się w nich składników budulcowych, co zapobiega postępowi choroby oraz zmniejszają istniejącą osteoporozę. Nie każda jednak forma ruchu będzie skuteczna. Nie chodzi tu o zwykły, codzienny ruch lecz o ruchy takie jak zginanie, skręcanie, prostowanie i obciążenie skierowane na określone kości. Ćwiczenia nie mogą jednak nadmiernie obciążać kości. Zalecane są ćwiczenia izometryczne o ograniczonym ruchu przy maksymalnym napięciu ćwiczonej grupy mięśni. Dzięki temu szybko rośnie masa mięśniowa, która ochrania kości przed działaniem dużych sił. Należy ćwiczyć w krótkich seriach, często odpoczywając.

Pamiętaj jednak, że przy diagnozie średnio ciężkiej lub ciężkiej osteoporozy ćwiczenia należy rozpoczynać powoli i ostrożnie. Jeśli podejrzewasz u siebie osteoporozę lub predyspozycję do niej, koniecznie zwróć się do lekarza.

 

Zobacz również:

Ćwiczenia przeciw zawrotom głowy


Ćwiczenia na zawroty głowy

Trening wzmacniający kości


Trening na mocne kości

Nie dla osteoporozy


Osteoporoza - złodziej kości