Spis treści

Ćwiczenia zapobiegające i zwalczające osteoporozę

Osteoporoza to postępująca utrata gęstości kości. Zanik kości jest procesem powolnym, niewidocznym na zewnątrz. W początkowym okresie przebiega bez objawów i nie powoduje bólu. Potem, bez ostrzeżenia łamie się nagle kość – nieraz podczas zwykłego potknięcia.

Wszyscy ludzie, wraz z naturalnym procesem starzenia się, powoli tracą gęstość kości. Niektórzy szybciej, inni wolniej. Szczególnie narażone są na osteoporozę kobiety o delikatnej budowie i z niedowagą a także nieodpowiednio odżywiające się (patrz Dieta w osteoporozie) oraz mające za mało ruchu.

Przy osteoporozie do najbardziej narażonych na złamanie kości należą: kość promieniowa, szyjka kości udowej i trzon kręgu. Złamania kości promieniowej (zwykle w okolicy nadgarstka) występują najczęściej u kobiet w wieku 50 - 60 lat, a szyjki udowej po 60 roku życia. Ciągły zanik substancji kostnej osłabia tu kości tak bardzo, że może dojść do złamania bez działania siły z zewnątrz, jak przy uderzeniu czy upadku, a przez sam ciężar ciała lub napięcie mięśni.

Osteoporoza kręgosłupa natomiast występuje przede wszystkim wśród starszych kobiet, po 70 roku życia. Skutkiem jej jest zmniejszanie się wzrostu o 4-5 cm na 10 lat oraz skrzywienie kręgosłupa (zgarbienie pleców). Klatka piersiowa opuszcza się w dół, a brzuch zostaje wypchnięty do przodu. Występuje niebezpieczeństwo złamania kręgów między karkiem a talią.

 

Zobacz również:

Biegi na osteoporozę


Biegnij po mocne kości

Skok po mocne kości


Skoki wzmacniają kości

Dieta przeciw osteoporozie


Dieta na osteoporozę