Technika Aleksandra

Technika Aleksandra to zespół ćwiczeń, pozycji i zasad opracowanych przed laty przez australijskiego aktora F.M. Aleksandra, mających na celu leczenie i korygowanie nieprawidłowości kręgosłupa.

Dzięki stosowaniu techniki Aleksandra uczymy się jak wyeliminować złe nawyki w posługiwaniu się własnym organizmem, jak rozluźnić ciało po stresie, jak przyjąć prawidłową postawę podczas siedzenia czy stania. Metoda Aleksandra uczy koncentracji na ruchach swobodnych, płynnych i harmonijnych, eliminujących napięcia i usztywnienia, które przyczyniają się do rozwoju chorób.

Zastosowanie Techniki Alexandra jest bardzo szerokie. Poleca się ją m.in. w skrzywieniach kręgosłupa, przy bólach szyi i krzyża, napięciach spowodowanych zbyt długim siedzeniem przed komputerem czy długotrwałym wykonywaniem takich samych ruchów. A nieprawidłowe wykonywanie ruchów ciała hamuje swobodny przepływ energii życiowej co powoduje szereg zaburzeń w organizmie.

Przykłady ćwiczeń Techniki Aleksandra

Schorzenia kręgosłupa

  1. Stań w pozycji wyprostowanej.

  2. Przenieś nogę prawą przed lewą, tak by stopy znalazły się w odległości ok. 15 cm od siebie. Wykonaj głęboki wdech.

  3. Wykonaj wydech i wraz z nim skłoń wolno górną część ciała, dotykając palców stóp końcami palców rak, a następnie przez chwilę „zwisaj” w tej pozycji. Potem postaraj się jak najbliżej przyciągnąć głowę do kolan i spróbuj w tej pozycji wytrzymać ok. 20-30 sekund, oddychając przy tym.

  4. Powróć do pozycji wyjściowej i powtórz ćwiczenie z lewą noga ustawioną przed prawą.

Bóle kręgosłupa – hemoroidy

  1. Stań prosto w rozkroku ok. 50-60 cm.

  2. Robiąc wdech, unieś ramiona w bok i rozłóż ręce równolegle do podłogi.

  3. Wykonując wydech wykonaj powolny skłon w przód, do podłogi, a następnie skręt w lewo, tak by prawa ręka dotknęła palców lewej stopy a lewa ręka pozostała wyprostowana i wyciągnięta w górę.

  4. Powróć do pozycji wyjściowej i powtórz ćwiczenie ze skrętem ciała w prawą stronę.

Bóle krzyża, rwa kulszowa, lumbago i problemy z oddawaniem moczu

  1. Usiądź na podłodze, nogi złączone, wyciągnięte prosto przed siebie.

  2. Ugnij w kolanie lewą nogę przyciągając piętę do pośladka i przesuń nogę w bok, tak by utworzyła z prawą nogą kąt prosty (tak jak w siadzie płotkarskim).

  3. Chwyć kostkę lewej nogi obiema rękami i głęboko oddychając spróbuj wytrzymać w tej pozycji ok. 20-30 sekund.

  4. Powróć do pozycji wyjściowej i powtórz ćwiczenie zmieniając nogę i kierunek skrętu.

Cukrzyca, wrzody i nieżyt żołądka

  1. Stań w pozycji wyprostowanej w rozkroku ok. 50-60 cm.

  2. Dłonie spleć na karku i utrzymaj łokcie w jednej linii z głową. Wykonaj głęboki wydech.

  3. Z wdechem odchyl się lekko w tył, rozpoczynając ruch od środkowych partii pleców. Równocześnie otwórz usta (otwarte usta pomagają wyeliminować napięcie karku). Głowa i plecy powinny znajdować się w jednej linii, wzrok skierowany w górę. Wytrzymaj w tej pozycji ok. 20-30 sekund, oddychając głęboko.

  4. Powróć do pozycji wyjściowej.

Niskie ciśnienie, artretyzm, anemia

  1. Stań w pozycji w rozkroku na szerokość barków, nogi wyprostowane.

  2. Obie dłonie połóż na biodrach i powoli wykonaj głęboki wdech.

  3. Z wydechem wykonaj skłon w bok w lewo, skręcając równocześnie głowę w lewo, ze wzrokiem skierowanym na lewą stopę. Wytrzymaj w tej pozycji ok. 20-30 sekund, oddychając głęboko.

  4. Powróć do pozycji wyjściowej i powtórz ćwiczenie ze skłonem w prawo.

Serce i bóle klatki piersiowej

  1. Stań w pozycji w rozkroku na szerokość barków, nogi wyprostowane.

  2. Obie ręce połóż na biodrach i wykonaj wdech.

  3. Wydychając, wykonaj skłon do przodu, utrzymując plecy proste.

  4. Wytrzymaj 20-30 sekund głęboko oddychając.

Bóle głowy, bezsenność, wysokie ciśnienie

  1. Usiądź na podłodze, obiema rękoma obejmij kolana tak ściśle, jak to jest możliwe, przyciskając je do klatki piersiowej.

  2. Chwyć ręce pod kolanami i wykonaj głęboki wdech.

  3. Przy wydechu schyl głowę do przodu tak, aby podbródek znalazł się między kolanami.

  4. Wytrzymaj 20-30 sekund głęboko oddychając.

barb
na podstawie Sekcja Zdrowie, poz. 105 i 106.

 

Zobacz również:

Ból pleców i krzyża


Bóle pleców i krzyża

Ból pleców i krzyża

Ćwiczenia przy bólach krzyża

Uzdrawiające Tai Chi


Uzdrawiające Tai Chi