Ćwiczenia w walce z osteopenią

U kobiet cierpiących na osteopenię (utrata masy kostnej wraz z wiekiem) regularne ćwiczenia poprawiają równowagę i szybkość chodzenia, pomagają chronić przed złamaniami, a nawet wydłużają życie - wynika z nowych badań opublikowanych w piśmie "Archives of Internal Medicine". 



Fińscy naukowcy z Instytutu Deaconess w Oulu wykazali, że program łączący zaledwie 20 minut ćwiczeń w domu dziennie i nadzorowany trening co tydzień przez sześć miesięcy w roku niwelował ryzyko upadków i złamań o 32 proc. Przygotowany przez badaczy program trwał pięć lat, przy czym pozytywne skutki były widoczne przez dwa lata po jego zakończeniu.

Autorzy badań zauważają, że upadki, które zdarzały się w grupie kobiet ćwiczących były nie tylko mniej częste, ale również mniej poważne niż w przypadku kobiet z grupy kontrolnej, gdzie częściej zdarzały się np. złamania kości biodrowej. Ponadto panie, które w ciągu swojego życia były chociażby umiarkowanie aktywne fizycznie miały o 78 proc. niższe ryzyko złamań po zakończeniu programu.

Nawet małe osłabienie i zachwiania równowagi mogą w znacznym stopniu utrudnić osobom starszym codzienne funkcjonowanie. Jak podkreślają naukowcy, regularne ćwiczenia powinny być zalecane kobietom, u których zdiagnozowano osteopenię, gdyż dzięki temu dłużej będą mogły polegać na własnych siłach i zachować niezależność.

źródło: PAP - Nauka w Polsce

 

Zobacz również:

Biegi na osteoporozę


Biegnij po mocne kości

Ćwiczenia na osteoporozę


Ćwiczenia na osteoporozę

Dieta przeciw osteoporozie


Dieta przeciw osteoporozie