Ćwiczenia aerobowe na bezsenność

Na bezsenność cierpią miliony osób w średnim i starszym wieku. Okazuje się, że zamiast prosić lekarza o receptę na tabletki nasenne, mogą one sięgnąć po darmowy, skuteczny i powszechnie dostępny środek zapewniający zdrowy sen. Tym cudownym środkiem są ćwiczenia aerobowe. Z badań amerykańskich naukowców wynika, że regularne uprawianie ćwiczeń aerobowych poprawia nie tylko nastrój i witalność, ale również jakość snu.
Wyniki badań naukowców z Northwestern Medicine publikuje magazyn Sleep Medicine, a relacjonuje je serwis ScienceDaily. 



Skłonność do bezsenności rośnie z wiekiem. Na chroniczną bezsenność cierpi już około 50% ludności w średnim i starszym wieku. A zdrowy sen jest równie ważny dla nas jak odpowiednie odżywanie czy aktywność fizyczna. Sen to swego rodzaju barometr zdrowia. Jeśli mamy problemy ze snem to prawdopodobnie mamy je również ze zdrowiem. Tabletki nasenne mogą wchodzić w interakcje ze stosowanymi lekami, a ponadto nie zapewniają zdrowego snu i uzależniają. Dlatego tak ważne jest znalezienie metody alternatywnej do tabletek nasennych. A jeśli będzie to metoda poprawiająca dodatkowo stan naszego zdrowia, to tym lepiej.

Od dawna wiadomo, że ćwiczenia poprawiają metabolizm, pomagają utrzymać prawidłową wagę i zdrowy układ krwionośny. A teraz okazuje się, że pomagają zwalczyć bezsenność. Najnowsze badania dowodzą, że największy wpływ na jakość snu mają ćwiczenia aerobowe. Podnoszą one znacząco jakość snu, w tym jego długość i szybkość zasypiania. W badaniu, które trwało 16 tygodni, uczestnicy ćwiczyli 4 razy w tygodniu w dwóch sesjach 20-minutowych lub jednej 30-40 minutowej. I to wystarczyło, żeby jakość ich snu znacząco poprawiła się w stosunku do grupy kontrolnej, która zamiast ćwiczeń aerobowych brała udział w zajęciach rekreacyjnych czy edukacyjnych. Co więcej uczestnicy z grupy ćwiczącej wykazywali mniej objawów depresji, mniej senności w ciągu dni i więcej witalności i chęci do działania.

Wcześniejsze badania nad związkiem ćwiczeń i jakością snu wykazały, że regularne ćwiczenie tai chi pomaga w zwalczaniu bezsenności, a obecne badanie dowodzi, że ćwiczenia aerobowe są pod tym względem znacznie lepsze. Wykazało to porównanie wskaźników jakości snu (Pittsburgh Sleep Quality Index), które przy ćwiczeniach aerobowych były o 4,8 pkt niższe niż w grupie kontrolnej (im wyższy wskaźnik tym gorszy sen), a przy ćwiczeniach tai chi spadek ten wyniósł tylko 1,8 punktu.

Ćwiczenia aerobowe, czyli tlenowe to ćwiczenia które przyspieszają oddech i bicie serca, przyczyniając się tym do lepszego ukrwienia mięśni i narządów całego ciała. Treningiem aerobowym może być szybki spacer, nie mówiąc już o joggingu, jeździe na rowerze, pływaniu, jeździe na nartach czy np. grze w koszykówkę. Czyli niewiele potrzeba, by w zdrowy sposób poprawić jakość snu. A przy tym efektem ubocznym takiej terapii będzie zmniejszenie ryzyka choroby wieńcowej, nadciśnienia, osteoporozy, mniejszy stres i zrzucenie zbędnych kilogramów.

barb

 

Zobacz również:

Bezsenność


Domowe sposoby na bezsenność

Jak intensywny spacer


Jak intensywny spacer?

Ruch a inteligencja


Jogging na inteligencję