Spis treści

Zasady ćwiczeń

Każdy człowiek jest inny i wymagać może innego rodzaju ćwiczeń. Najlepiej zakres ćwiczeń ustalić z lekarzem prowadzącym. Ponadto zawsze należy przestrzegać kilku podstawowych zasad:

  1. Nigdy nie wolno ćwiczyć, jeśli gimnastyka zwiększa ból.

  2. Przerwijmy ćwiczenia, jeśli kręcić nam się w głowie, poczujemy nudności, problemy z oddychaniem lub ból w klatce piersiowej.

  3. Starajmy się nie przetrenować i nauczmy się rozpoznawać różnicę między przedłużaniem ćwiczeń dla poprawy kondycji, a ćwiczeniami aż do granic uszkodzenia ciała. Jeśli po treningu przez ponad godzinę czujemy się źle, najprawdopodobniej przesadziliśmy z ćwiczeniami.

  4. W trakcie gimnastyki pamiętajmy o regularnym oddechu.

  5. Po rozpoczęciu programu ćwiczeń prawdopodobnie będziemy czuć zmęczenie, sztywność mięśni i wycieńczenie. Przyjmijmy to na spokojnie i kontynuujmy trening tak długo, jak to możliwe.

  6. Zawsze pozwólmy naszemu ciału „ostygnąć” po treningu. Nie kończmy ćwiczeń zbyt gwałtownie. Po ćwiczeniach postójmy przez chwilę – jeśli zbyt szybko usiądziemy, zwiększymy ryzyko zaburzeń krążenia.

 

Zobacz również:

Ból pleców i krzyża


Przy bólach krzyża

Lecznicza moc Hildegardy


Reumatyzm metodami Hildegardy

Gimnastyka przy artretyzmie


Ćwiczenia na artretyzm