Ruszaj się także w zimie

Wiele z nas, aktywnych w ciepłej porze roku, zimą wybiera hibernacje lub ogranicza ruch do ćwiczeń w ciepłych pomieszczeniach. Całkiem niesłusznie. Zimowy ruch na świeżym jest nam bardziej potrzebny niż ten uprawiany w lecie.

I nie potrzeba od razu wyjeżdżać w góry na narty, można pojeździć na łyżwach na osiedlowym lodowisku, pobiegać, pomaszerować z kijami a często nawet jeździć na rowerze.

Dlaczego więc zamykamy sie w domach i z utęsknieniem czekamy wiosny? Wszystko z obawy przed zmarznięciem. A przecież nie musimy marznąć. Trzeba tylko odpowiednio przygotować się przed wyjściem z domu. 

Oto parę rad jak przygotować się do zimowego treningu:

  1. Odpowiednia bielizna. Zakładaj bieliznę wykonaną z tworzywa, które wchłania pot i sprawia, że skóra pozostaje sucha i ciepła.

  2. Nie ubieraj się zbyt ciepło. W puchowej kurtce możesz odczuwać przyjemne ciepło, ale tylko na początku treningu. Potem będziesz się pocić, co sprawi, że twoje ubranie wkrótce będzie mokre a wiadomo: mokre ubranie = zimne ciało. Możesz założyć, że jeśli przed rozpoczęciem treningu czujesz lekki chłód, jesteś doskonale ubrana na trening.

  3. Dopasuj rodzaj ubrania do typu treningu. Intensywny trening wymaga lżejszego okrycia i na odwrót. Jeśli nie jesteś pewna jak się ubrać, ubierz sie najlepiej „na cebulkę”, tak by w razie przegrzania zdjąć wierzchnią warstwę.

  4. Nie zapominaj o okularach przeciwsłonecznych i kremie ochronnym z wysokim filtrem UVA/UVB (zwłaszcza w górach). Okulary zabezpieczą cię nie tylko przed oślepieniem promieniami słonecznymi odbijającymi się od śniegu, ale także zapobiegną łzawieniu oczu, powodowanemu przez zimno i wiatr.

  5. Lekkie i ciepłe wierzchnie okrycie. Jeśli sport, który zamierzasz uprawiać, związany jest z okresowymi dłuższymi postojami, nieocenione będzie lekkie ale ciepłe wierzchnie okrycie (np. puchowa kurtka czy kamizelka), które potem można zdjąć i przewiązać przez biodra albo wsunąć do plecaka.

  6. Nie dopuszczaj do przemarznięcia stóp. Zbyt ciepłe obuwie albo za ciepłe skarpety sprawią, że stopy będą się pocić, a to jest pierwszy krok do przemarznięcia. Zazwyczaj powinna wystarczyć jedna para skarpet dobrze wchłaniających pot. W ekstremalnie zimnych warunkach załóż dodatkowe skarpety.

  7. Wybierz buty odpowiednie do rodzaju treningu. Powinny być wodoodporne i mieć podeszwę z bieżnikiem zapewniającym odpowiednią przyczepność do podłoża.

  8. Woda. Największym wyzwaniem w trakcie treningów w niskiej temperaturze jest uniknięcie odwodnienia. Regularne picie wody jest tak samo niezbędne jak w ciepłej porze roku. Zabierz więc ze sobą butelkę ciepłej wody, zapobiegnie to jej zamarznięciu lub zbytniemu wychłodzeniu.

  9. Zaplanuj z wyprzedzeniem trasę swojego treningu. Najlepiej wybierz trasę w formie pętli. Zapobiegnie to zbytniemu oddaleniu się od domu i pozwoli na szybki powrót w przypadku, gdy coś nieoczekiwanego stanie sie po drodze.

  10. Zabezpiecz się odpowiednio przed mrozem i wyziębieniem. Upewnij się, że każdy kawałek Twojego ciała jest właściwie przykryty. Jeśli wybierasz się na dłuższy trening, zabierz z sobą dodatkowe okrycie na wypadek gwałtownej zmiany pogody.

Okres zimowy daje mnóstwo okazji do treningu dla aktywnych ludzi. Wystarczy dobry plan, odrobina wiedzy, odpowiednie ubranie i przekonasz się jaką radość może dać szczypiący mróz. Taką samą, jak zasłużona filiżanka gorącej czekolady pita potem przed rozpalonym kominkiem.

barb

 

Zobacz również:

Zmobilizuj się do ćwiczeń


Mobilizacja do ćwiczeń

Ile ćwiczyć


Ile ćwiczyć?

Poćwicz z psem

Ćwicz z czworonożnym pupilem