Skacz, by mieć mocne kości

Ćwiczenia takie jak wszelkiego rodzaju podskoki, pajacyki czy wypady, w których następuje mocne uderzenie o podłoże to dobry sposób na wzmocnienie kości.

Takie ćwiczenia są szczególnie skuteczne u nastolatków w okresie dojrzewania, jak tłumaczy fizjoterapeuta Ben Weeks w serwisie Eurekalert. A to za sprawą hormonów działających w tym czasie na młody organizm.

Weeks sprawdził swoje założenia w praktyce. Wymyślił specjalny program rozgrzewek przed szkolnymi lekcjami w-f. W ich skład wchodziła 10 minutowa sesja wszelakich podskoków. Te ćwiczenia wykonywało 99 uczniów w wieku (średnio) 14 lat.

Po ośmiu miesiącach Weeks zbadał, jak ta rozgrzewka wpłynęła na kości nastolatków. Porównał rezultaty z klas "skaczących" ze "zwykłymi".

Okazało się, że w tych pierwszych u chłopców wyraźnie wzrosła masa całego układu kostnego, zaś u dziewcząt wzmocniły się kości kręgosłupa i bioder.

Przy okazji chłopcy stracili przy tych podskokach znacznie więcej tkanki tłuszczowej, niż ich koledzy z klas, w których prowadzono standardowe rozgrzewki.

Czyżby wniosek z tych badań brzmiał, że gdyby kózka więcej skakała, to by nóżki nie złamała?

źródło: PAP - Nauka w Polsce

 

Zobacz również:

Biegi na osteoporozę


Biegnij po mocne kości

Ćwiczenia na osteoporozę


Ćwiczenia na osteoporozę

Dieta przeciw osteoporozie


Dieta na osteoporozę