Jogging na inteligencję?

Chcesz być szczęśliwą, inteligentną i mieć lepszą pamięć?

Wszyscy wiemy, że aktywność fizyczna poprawia pracę serca i obniża cholesterol, ale kto słyszał o zwiększeniu poczucia szczęścia, poprawie inteligencji i pamięci, zmniejszaniu uzależnień, stresu i agresji po ćwiczeniach fizycznych?

Wyniki badań przeprowadzonych niezależnie przez naukowców amerykańskich i niemieckich dowodzą, że tak jest. Naukowcy z Uniwersytetu Yale odkryli, że regularne ćwiczenia stymulują hipokamp, czyli fragment mózgu, odpowiedzialny m.in. za nastrój. Doświadczenia na myszach wykazały, że ćwiczenia aktywowały gen odpowiedzialny za rozwój nowych komórek w tej części mózgu.

Obecnie trwają prace nad stworzeniem leku naśladującego ten gen. Jeśli to się uda, nowy lek zastąpi prawdopodobnie konwencjonalne leki antydepresyjne.

Według Johna Ratey, autora książki The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain, ćwiczenia nie uczynią nas bardziej inteligentnymi, ale stymulują mózg w ten sposób, że poprawia się nasza zdolność do nauki. Ćwiczenia zwiększają przepływ krwi do hipokampu, odgrywającego również dużą rolę w procesach uczenia się, ponieważ to w nim następuje przenoszenie wspomnień z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej.

Niektóre szkoły już wykorzystują wyniki badań i wprowadzają ćwiczenia fizyczne jako rutynowy punkt zajęć szkolnych i przyczynia się to podobno do poprawy wyników egzaminów.

Badania niemieckie z kolei wykazują, że większa aktywność fizyczną szczurów w czasie ciąży zwiększa ilość komórek hipokampu u szczurzych dzieci. I to im większa aktywność, tym więcej nowych komórek. Oczywiście trzeba będzie poczekać jeszcze na potwierdzenie tej zależności u ludzi.

Zwiększony przepływ krwi do mózgu poprawia również naszą pamięć. Badania nad myszami przeprowadzonymi Columbia University Medical Centre dowodzą, że w wyniku ćwiczeń fizycznych, zwiększa się ilość komórek w zakręcie zębatym, czyli tej części hipokampu, która zanika w wieku starszym. Wraz ze wzrostem nowych komórek poprawia się więc nasza pamięć.

Informacje o wpływie ćwiczeń na zmniejszenie agresji nie są nowe. Wiemy to od dawna. Jednak dopiero John Ratey wyjaśnia, że dzieje się tak na wskutek zmian w mózgu jakie powodują ćwiczenia fizyczne.

Naukowcy z Wielkiej Brytanii natomiast wykazali, że już pięciominutowy intensywny marsz może łagodzić nieprzyjemne objawy jakie odczuwamy przy rzucaniu palenia. Twierdzą oni, że ćwiczenia stymulują wytwarzanie dopaminy (hormonu szczęścia), a ta zmniejsza nasz pociąg do nikotyny.

John Ratey uważa, że szybki 30 minutowy marsz 4-5 razy w tygodniu to minimum, by nasz mózg mógł odczuć dobrodziejstwa ćwiczeń. Rekomenduje on również trening, podczas którego na zmianę zwiększamy szybkość marszu aż do biegu przez ok. 30 sekund, potem zwalniamy do spaceru przez 2 minuty, by znowu biec przez 30 sekund.

oprac. barb, na podstawie The Sydney Morning Herald/The Independent

 

Zobac

Zobacz również:

Jak intensywny spacer


Jak intensywny spacer?

Zmobilizuj się do ćwiczeń


Mobilizacja do ćwiczeń

Ile ćwiczyć


Ile ćwiczyć?