Zdrowo po diecie odchudzającej

Przeprowadzasz drastyczne kuracje odchudzające, katujesz się restrykcyjną dietą i forsownymi ćwiczeniami i w końcu udaje ci się osiągnąć wymarzoną wagę. Ale po przejściu na normalną dietę stara waga powraca jak bumerang. A wraz z nią ryzyko wielu chorób.

Otyłość to nie tylko defekt fizyczny, to przede wszystkim duże zagrożenie wieloma chorobami, w tym tzw. syndromem metabolicznym, którego widoczną oznaką jest najczęściej otyłość brzuszna. Choroba ta charakteryzuje się wysokim stężeniem trójglicerydów, niskim dobrego cholesterolu HDL, wysokim ciśnieniem krwi. Konsekwencją syndromu metabolicznego jest cukrzyca typu II oraz poważne choroby układu krążenia. Odchudzenie zmniejsza ryzyko tych chorób, ale najczęściej po drastycznych kuracjach odchudzających szybko wracamy do starej wagi i ryzyko chorób gwałtownie wzrasta. Jak tego uniknąć?

Zdaniem naukowców z Uniwersytetu Missouri po zakończeniu diety odchudzającej należy ćwiczyć. Udowodnili oni, że u osób, które ćwiczyły w okresie przybierania na wadze, ryzyko chorób i syndromu metabolicznego znacznie malało.

Przeprowadzili oni badanie, podczas którego najpierw odchudzili grupę otyłych osób z syndromem metabolicznym za pomocą odpowiedniej diety oraz ćwiczeń aerobowych. Po 4-6 miesiącach, gdy wszyscy stracili na wadze, poddano ich diecie tuczącej, po czym podzielono ich na dwie grupy. Jedna grupa ćwiczyła, druga nie. Okazało się, że u badanych z grupy niećwiczącej nastąpiło szybkie pogorszenie wskaźników metabolizmu osiągniętych podczas programu odchudzającego. Grupa ćwicząca utrzymała dobre wskaźniki uzyskane w trakcie odchudzania, w tym poziom cholesterolu (zarówno HDL jak i LDL), poziom maksymalnego zużycia tlenu (VO2max), ciśnienia krwi i glukozy.

W związku z powyższych naukowcy zalecają, by nie koncentrować się zbytnio na utracie wagi tylko na jej utrzymaniu i przede wszystkim na kontynuacji aktywności fizycznej, która pozwoli na zmniejszenie ryzyka groźnych chorób i poprawi ogólną kondycję.

Z kolei naukowcy z Uniwersytetu Colorado Denver dowodzą, że ćwiczenia po zakończeniu diety odchudzającej zapobiegają przybraniu na wadze, bo zmniejszają apetyt. A dzieje się tak dlatego, że organizm spala wówczas najpierw tłuszcze, zostawiając węglowodany jako zapas na późniejsze godziny. W efekcie dłużej czujemy się syci, gdyż do mózgu później dochodzi sygnał o głodzie.

Jeszcze bardziej spektakularne efekty dają ćwiczenia u osób starszych. Naukowcy z Uniwersytetu Pittsburgh udowodnili, że ćwiczące osoby starsze, nie stosując żadnej diety odchudzającej, szybciej pozbywają się nadwagi niż osoby będące na diecie, ale nie ćwiczące. Co więcej, aktywność fizyczna powstrzymuje jednocześnie spadek masy mięśniowej, typowy dla wieku starszego.

Jeśli uwzględnimy ponadto, że nawet pojedyncza sesja ćwiczeń może poprawić metabolizm przez zwiększone spalanie tłuszczów (co udowodnili naukowcy z Uniwersytetu Michigan), nie pozostaje nic innego jak zabrać się od zaraz za jakikolwiek trening.

bajar
(informacje źródłowe z ScienceDaily)

 

Zobacz również:

Otyłość brzuszna skraca życie


Szeroka talia skraca życie

Już jedna sesja ćwiczeń ...


Już pojedyncza sesja ćwiczeń

Zmobilizuj się do ćwiczeń


Mobilizacja do ćwiczeń