Trening na mocne kości

Wiadomo, że nic tak nie wzmacnia kości jak regularne ćwiczenia. Tradycyjnie zalecane były ćwiczenia oporowe z obciążnikami. Potem naukowcy odkryli, że jeszcze lepszy wpływ na zwiększenie masy kostnej mają wszelkiego rodzaju podskoki. Niedawno okazało się, że jeszcze skuteczniejsze jest bieganie.

Teraz naukowcy duńscy dowodzą, że gra w piłkę nożną jest pod tym względem jeszcze skuteczniejsza niż bieganie. Z wyników badań opublikowanych przez Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports wynika, że 70-latkowie grający w piłkę całe życie byli równie sprawni pod względem równowagi i siły mięśni, co 30-letni mężczyźni nie uprawiający sportu. A w grupie kobiet przed menopauzą, które nigdy wcześniej nie grały w piłkę, trening trwający 16 miesięcy podniósł gęstość wszystkich kości.

Czy osoby zagrożone osteoporozą powinny teraz rzucić się na piłkę nożną? Niekoniecznie.
Zdaniem badaczy, zwiększenie gęstości kości u osób grających w piłkę nożną wynika z dużej rozmaitości ruchów wykonywanych w czasie meczu piłki nożnej, co lepiej stymuluje mineralizację kości. Ale takie treningi wzmacniają głównie kości piszczeli. Lepiej więc skoncentrować się na tradycyjnie zalecanych przy osteoporozie ćwiczeniach oporowych połączonych ze skokami i bieganiem. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, by w wolnym czasie rozegrać mecz piłki nożnej, o ile taka forma treningu sprawi nam przyjemność.

barb

 

Zobacz również:

Gimnastyka przy osteoporozie


Nie daj się osteoporozie

Biegi na osteoporozę


Biegnij po mocne kości

Skok po mocne kości


Skoki wzmacniają kości