Biegnij po mocne kości

Wszyscy wiemy, że bieganie to doskonała forma ruchu. Pomaga pozbyć się zbędnych kilogramów, zwiększa wytrzymałość i masę mięśniową, obniża ciśnienie krwi, przyspiesza metabolizm i spalanie tłuszczy. Niedawno naukowcy z Uniwersytetu Missouri dodali do tej listy następne zalety biegania: zwiększanie gęstości kości (BMD).

Z najnowszego badania wynika, że intensywna aktywność, taka jak przy bieganiu, może mieć większy wpływ dobroczynny na gęstość masy kostnej niż trening oporowy.

Przez dziesięciolecia zalecano trening oporowy, w tym podnoszenie ciężarów, jako najważniejszą formę ruchu wzmacniającą kości i zapobiegającą osteoporozie.

Teraz naukowcy z Uniwersytetu Missouri odkryli, że bieganie ma jeszcze większy wpływ na zwiększenie masy kostnej. Zalecają oni, by osoby zagrożone osteoporozą nie rezygnowały z ćwiczeń oporowych ale dodatkowo włączyły do programu ćwiczeń intensywny trening, taki jak bieganie, pływanie czy np. kajakarstwo.

Zdaniem naukowców bieganie zwiększa masę kostną jak żaden inny sport. Duży wpływ na gęstość kości mają także dynamiczne sporty takie jak: skoki, koszykówka, piłka ręczna, ale żaden z tych sportów nie może równać się z bieganiem.

W trakcie przeprowadzonego badania naukowcy odkryli, że biegacze mieli większą gęstość kości kręgosłupa niż np. kolarze. Zaobserwowano również korelację między suchą masą mięśniową (lean body mass) a gęstością kości zarówno u osób uprawiających trening oporowy jak i u kolarzy, ale nie u biegaczy. Wynika z tego, że korzyści z intensywnego treningu mogą być większe niż wpływ suchej masy mięśniowej na gęstość kości.

Wnioski wypływające z badań

Jeśli chcesz przyspieszyć spalanie kalorii, zwiększyć masę kostną i zapobiec osteoporozie, zdecyduj się raczej na bieganie a nie kolarstwo czy pływanie. Jeśli jednak nie masz odpowiednich warunków do codziennego biegania (np. mieszkasz w centrum dużego miasta, z dala od jakiegokolwiek parku), wybierz inną formę intensywnej aktywności dla zachowania formy i zdrowia.

barb

 

Zobacz również:

Skok po mocne kości


Skoki wzmacniają kości

Dieta przeciw osteoporozie


Dieta na osteoporozę

Ćwiczenia na osteoporozę


Ćwiczenia na osteoporozę