Jak intensywny spacer?

Spacer to najprostsza forma ćwiczeń. Nie potrzeba do niego specjalnej kondycji fizycznej ani skomplikowanych przyrządów. Ale żeby przyniósł zadawalające efekty musi być wystarczająco intensywny.

Eksperci od zdrowia zalecają dla osób dorosłych 30 minut średnio intensywnego treningu pięć razy w tygodniu, a autorzy badania opublikowanego na łamach najnowszego numeru American Journal of Preventive Medicine dowodzą, że na to, by zapewnić sobie średnio intensywny trening, należy spacerować w tempie 100 lub więcej kroków na minutę.

Jeśli te 30 minut osiągamy w jednej sesji, oznacza to, że powinniśmy zrobić minimum 3000 kroków. Naukowcy twierdzą jednak, że można jeden 30 minutowy trening podzielić na kilka krótszych sesji. Ale by zdrowotne cele były osiągnięte, jednorazowa sesja nie powinna być krótsza niż 10 minut i tej długości spacer jest dobry na początek. Potem lepiej stopniowo wydłużać jego czas, by osiągnąć docelowo sesje długości 30 minut.

Badania naukowców opierały się na testach przeprowadzonych na grupie 97 dorosłych zdrowych osób w średnim wieku 32 lata.

Prosty krokomierz plus zegarek są wystarczające do ocenienia czy nasz trening jest wystarczająco intensywny. Ale nawet bez krokomierza zauważysz, że spacer w tempie 100 kroków na minutę (1,5 kroku na sekundę) nie jest morderczym treningiem i z łatwością można go włączyć do codziennego planu zajęć. Wystarczy 15 minutowy spacer do pracy i taki sam z powrotem. Albo codzienny 30 minutowy spacer z psem. Prawda, że to niewiele?

oprac. barb
na podstawie: Reuters/American Journal of Preventive Medicine

 

Zobacz również:

Jaki trening wybrać


Jaki trening dla Ciebie?

Ile ćwiczyć


Ile ćwiczyć?

Już jedna sesja ćwiczeń ...


Już pojedyncza sesja ćwiczeń