Spis treści

Trening korygujący kształty

Dla każdego typu sylwetki

Denerwuje cię krągłość twego ciała? A może twoim utrapieniem są wyłącznie uda i pośladki, podczas gdy górne partie prezentują się całkiem nie najgorzej? Nie ma kobiety, która nie narzekałaby na jakieś, choćby najdrobniejsze, wady budowy ciała. Jedne uważają, że ich biodra są zbyt rozłożyste, inne narzekają na sterczące żebra lub zbyt wypukły brzuch. Co gorsza, wydaje się, że ani dieta, ani ćwiczenia nie pomagają. Ukształtowanie sylwetki zawdzięczamy wszyscy genetyce. Nie jest jednak prawdą, że natury nie można poprawić. Należy jedynie stosować program treningowy odpowiednio dopasowany do swojego typu sylwetki, łączący ćwiczenia wzmacniające, aerobowe oraz, oczywiście, racjonalną dietę.

Nie można się spodziewać całkowitej zmiany sylwetki, ale być może, eksponując kształtniejsze partie ciała, uda się ukryć te, z których nie jest się zadowolonym. Nie warto koncentrować się na pracy nad tym, czego raczej zmienić się nie da. Dobrze jest natomiast popracować nad zmianą proporcji.

Traktując sprawę bardzo ogólnie, typy sylwetki można podzielić na dwie kategorie: typ gruszki – mający tendencję do gromadzenia tkanki tłuszczowej na biodrach, pośladkach i udach, podczas gdy górne partie ciała pozostają wiotkie, oraz typ jabłka – gromadzący tłuszcz na brzuchu i w górnych partiach ciała.

Niektórzy naukowcy twierdzą, że „jabłka” są bardziej podatne na zmiany ukształtowania ciała niż „gruszki”. Odchudzające się jabłka, tracąc na wadze, zyskują również bardziej proporcjonalne kształty. Gruszki, owszem, stają się szczuplejsze, ale zachowują dawne proporcje – obszerniejszy dół niż góra.

„Jabłka” łatwo mogą ujędrnić brzuch i poprawić wygląd sylwetki, podczas gdy tłuszcz wypełniający uda i pośladki gruszek znika znacznie trudniej. Dlatego najlepsze, co można zrobić, to zmienić proporcje ciała, rozwijając mięśnie barków. Zrównoważy to obfitsze dolne partie.

Pocieszający dla „gruszek” może być fakt, że z medycznego punktu widzenia zdrowsze jest magazynowanie tkanki tłuszczowej na nogach niż na brzuchu. Badania naukowe dowiodły bowiem, że cierpiące na nadwagę „jabłka” znacznie częściej zapadają na choroby serca i układu krążenia niż „gruszki”.

Trzeba jednak wiedzieć, że odchudzanie i szybkie przybieranie na wadze (zjawisko jo-jo), może spowodować zmianę typu sylwetki. Tłuszcz będzie odkładał się nie tylko w dolnych, ale i w górnych partiach ciała, co zwiększy ryzyko zachorowań.

Podczas gdy „jabłka” i „gruszki” zmagają się ze swymi zaokrągleniami, istnieje jeszcze jeden typ, o którym zwykle mówi się niewiele. Jest spora rzesza kobiet, których marzeniem jest choćby najmniejsze zaokrąglenie w okolicach pośladków, bioder, nie wspominając już o biuście.

Powoli, wraz z nowym stylem życia, pojawia się u nas całkiem nowy, choć jeszcze niezbyt często spotykany typ sylwetki. Po dniach spędzanych za biurkami wiele kobiet decyduje się na zajęcia aerobiku i na nich poprzestaje. Skutek jest taki, że ich umięśnione nogi i pośladki dźwigają osłabiony i przygarbiony tułów. Może to być przestrogą dla tych, którzy nie wiedzą, jak należy ćwiczyć prawidłowo. Koncentracja na jednym typie ćwiczeń nie jest pomysłem dobrym. Nie namawiam jednak do rezygnacji z zajęć aerobiku, warto natomiast uczynić je równorzędną częścią składową całego programu ćwiczeń. Prezentowane tu ćwiczenia ułożone w odpowiedniej kolejności lub odpowiednio dobrane, mogą korzystnie wpływać na każdy typ sylwetki. Potrzebny jest do nich jedynie odpowiednio ciężki drążek (4,6 lub 8 kg).

Jabłka i gruszki

Jaki jest twój typ sylwetki?

Jabłka mają większy stosunek obwodu pasa do obwodu bioder. Znajdź tę wartość dzieląc obwód pasa przez obwód bioder. Wynik większy niż 0,8 (u mężczyzn 0,9) wskazuje, że należysz do grupy jabłek.

 

Zobacz również:

odzyskaj płaski brzuch


Odzyskaj płaski brzuch

Już jedna sesja ćwiczeń ...


Już pojedyncza sesja ćwiczeń

Sposoby na cellulit


Cellulit? Pozbądź się go!