Spis treści

 

Nie tylko dla sportowców

Sport-testery pulsu są standardowym wyposażeniem wielu czołowych sportowców, jednak niektórzy specjaliści radzą, by korzystali z nich także początkujący. Urządzenia mierzące puls mogą pomóc niedoświadczonym osobom zrozumieć, że nie muszą tracić tchu, aby ćwiczyć z korzyścią dla zdrowia i sprawności fizycznej. Ostatnio fizjolodzy uznali, że należy obniżyć dolną granicę docelowego przedziału tempa akcji serca z 60% do 55% jego maksimum, bowiem wyniki badań potwierdzają niezbicie, że również ćwiczenia o umiarkowanej intensywności mają zbawienny wpływ na zdrowie i ogólną sprawność fizyczną. Ćwiczenia nie powinny iść w parze z bólem i dolegliwościami.

Wielu ćwiczących z niedowierzaniem traktuje te najnowsze ustalenia. Wydaje im się niemożliwe, że trening może przynieść znaczne korzyści także wówczas, gdy utrzymywać będą poziom 55% maksymalnego tempa akcji serca, kiedy czują się właściwie tak „jak by nic nie robili”.

Bez względu na poziom sprawności, warto stosować tester tempa pracy serca, aby sprawdzić, czy odzyskaliśmy już siły po ostatnim treningu. Jeżeli biegniemy w zwykłym tempie, ale puls mamy szybszy niż zazwyczaj, może to świadczyć o przetrenowaniu. Podwyższone tempo akcji serca w spoczynku to także niepokojący objaw.

Testery można stosować ćwicząc na maszynach do treningu aerobowego oraz w czasie sesji treningu siłowego, dla sprawdzenia, czy odzyskaliśmy już wystarczająco siły, aby przejść do następnej serii.

Każda informacja dostępna w czasie treningu bardzo pomaga. Miernik zaś jest wygodniejszy niż mierzenie pulsu ręcznie.

 

Zobacz również:

 

Wdychaj energię


Wdychaj energię, wydychaj stres

Uzdrawiające Tai Chi


Uzdrawiające Tai Chi

Trening w domu


Trening w domu