Spis treści

 

Trochę zdrowego rozsądku

Niektórzy specjaliści sceptycznie podchodzą do roli mierników. Twierdzą, że ponieważ mamy do wyboru tak wiele bezpiecznych i efektywnych ćwiczeń, nie jest konieczne kontrolowanie akcji serca. Po prostu – jeżeli ciężko oddychamy, oznacza to, że pracujemy wystarczająco intensywnie, by poprawić formę. Przecież wiemy, kiedy się bardzo staramy. Wystarczy trochę zdrowego rozsądku. I rzeczywiście – badania wykazały, że ocena wysiłku przez ćwiczącego pozostaje w bezpośrednim związku z prawdziwym wysiłkiem, który można ocenić na podstawie tempa akcji serca.

Na podstawie tych badań część specjalistów z dziedziny fizjologii ćwiczeń uznała, że mierniki tętna są niezbędne dla osób z chorobami serca, którym ćwiczenia zaleca się jako środek leczniczy. Jednak dla większości ćwiczących dokładny pomiar tempa akcji serca nie jest konieczny.

Zbyt daleko posunięty subiektywizm?
Natomiast inni eksperci niechętnie zapatrują się na rezygnację z kontrolowania tempa akcji serca. W ostatnich latach co prawda złagodzili oni nieco swoje stanowisko – uznali, że ocena odczuwanego wysiłku i inne subiektywne metody są przydatne do regulowania intensywności ćwiczeń. Nie jest to jednak jednoznaczne z podważaniem zasadności kontroli pulsu. Twierdzą oni, że ciało jest zbyt ważne, by w jego sprawach rezygnować z obiektywizmu. Ćwiczący często nie doceniają własnego wysiłku, ponieważ dolegliwości wydają im się niezbędną częścią każdego treningu. Skutkiem tego może być nadmierne forsowanie się. Wielu wyznaje zasadę „bez bólu nie ma efektów”. Przez to, chcąc zyskać formę, często tracą zdrowie. Pewien poziom przeciążenia jest niezbędny, aby poprawić siłę mięśni i wytrzymałość, jednak zawsze istnieje niebezpieczeństwo popadnięcia w przesadę. Szczególnie narażone na nadmierne forsowanie są osoby ze skłonnościami do współzawodnictwa, które trenują z partnerem. Na przykład oboje ćwiczący raz po raz „tylko odrobinę” zwiększają prędkość, i kończy się na tym, że biegną dużo szybciej niż powinni.

 

Zobacz również:

 

Jaki trening wybrać


Jaki trening dla Ciebie?


Ile ćwiczyć?


Zimowy trening