Spis treści

 

Czy twoje ciało jest obdarzone siłą, zwinnością, czy wytrzymałością?

Kolejna szkoła dobierania odpowiednich ćwiczeń koncentruje się wokół przekonania, że najlepszy jest trening, dla którego nasze ciało zostało jak gdyby stworzone. I rzeczywiście rozsądne wydaje się kontynuowanie ćwiczeń, które idą nam dobrze.

Osoby długie i tyczkowate – ektomorficzne – wydają się stworzone do koszykówki, siatkówki, tenisa i biegów, ale już mniej do pływania, przy którym ich brak tłuszczu staje się słabym punktem (tkanka tłuszczowa pomaga utrzymać się na powierzchni).

Osoby endomorficzne, o krótszej, bardziej zaokrąglonej sylwetce radzą sobie lepiej w sportach wymagających skoczności i łatwości balansowania ciałem, jak aerobik, skakanie na skakance i łyżwiarstwo szybkie. Odpowiednim dla nich sportem jest również pływanie, ponieważ mają więcej tkanki tłuszczowej.

Dla osób endomorficznych trudniejsze bywają sporty wymagające siły, takie jak wspinanie się po stromych zboczach i wioślarstwo – w tych ćwiczeniach przodują osoby mezomorficzne, typu muskularnego, szerokiego. Osoby te są również dobrymi pływakami. A prawie każdy radzi sobie dobrze w marszach i jeździe na rowerze.

Zanim jednak zrezygnujesz z ćwiczeń, do których nie masz wrodzonych predyspozycji, przypomnij sobie, że są dwie strony medalu. Czy istnieje lepszy sposób na wzmocnienie słabszych obszarów ciała niż używanie ich? Osoba nie posiadające wystarczająco rozwiniętej górnej części ciała i ramion, aby odnosić sukcesy w wioślarstwie, może popracować nad odpowiednimi mięśniami uprawiając wioślarstwo. Podobnie ktoś, kto nie jest wygimnastykowany, może osiągnąć większą elastyczność ćwicząc jogę.

Wielu ludzi ma przykre doświadczenia z prób uprawiania jakiegoś sportu w dzieciństwie i już nie chcą go uprawiać w dorosłym życiu. Jednak nigdy nie jest za późno, by spróbować jeszcze raz. Trzeba tylko zdobyć się na cierpliwość.

Bez względu na to, jakie ćwiczenia wybierzesz, im dłużej będziesz je uprawiać, tym lepiej będzie ci szło. A nie powinno zabraknąć wytrwałości, jeżeli poweźmiemy odpowiednie założenia. Naprawdę istniej idealny dla ciebie trening – trzeba tylko dobrze poszukać.

 

Zobacz również:

Ćwiczenia przeciw zawrotom głowy


Ćwiczenia na zawroty głowy

Już jedna sesja ćwiczeń ...


Już pojedyncza sesja ćwiczeń

Gimnastyka przy osteoporozie


Nie daj się osteoporozie