Spis treści

 

Jesteś vata, pitta czy kapha?

Według ayurwedyjskiej idei każdy jest połączeniem trzech różnych pośrednich typów ciała. Typy te: vata, pitta kapha, wyrażają przekonanie, że każdy człowiek stanowi uosobienie elementów natury, a jeden lub dwa z nich dominują.

Typ VATA, na przykład, zazwyczaj jest uosobieniem chłodu. Osoby takie mają chude, ruchliwe ciało i przejawiają tendencję do zamartwiania się, nerwowości i prawie zawsze są zabiegane. Osoby typu vata są już tak napięte, że powinny wybierać sporty, które nie będą zwiększać tego napięcia.

Najlepsze są dla nich ćwiczenia o mniejszej intensywności, takie jak niezbyt intensywny jogging i aerobik, marsze, piesze wędrówki, jazda na rowerze i pływanie.

Z kolei osoby typu KAPHA mocniej stoją na ziemi i są bardziej rozluźnione. Cechuje je spokój, robią wszystko powoli i mają tendencje do tycia. Dla równowagi potrzebna im jest stymulacja – szybkie sporty wymagające wytrzymałości, jak tenis, wioślarstwo, bieganie, intensywny aerobik.

Osoby tego typu nie skorzystają wiele ćwicząc samodzielnie na rowerze treningowym. Potrzebna im jest obecność innych ludzi, którzy dostarczają motywacji, dlatego dobrze im robią gry zespołowe.

Osób typu PITTA nie trzeba namawiać do ćwiczeń. Są pełni energii, mają silną wolę i są perfekcjonistami. Mają także wilczy apetyt i tendencję do obfitego pocenia się. Ponieważ w codziennym życiu przejawiają skłonności do współzawodnictwa, lepiej, aby wybierały sporty, w których ono nie występuje, na przykład jazdę na rowerze, pływanie, jazdę na nartach albo coś w rodzaju golfa, gdzie nie ma wyraźnej rywalizacji.

 

Zobacz również:

Trening korygujący kształty


Trening korygujący kształty

odzyskaj płaski brzuch


Odzyskaj płaski brzuch

naucz się oddychać


Odetchnij pełną piersią