Znajdź i utrzymaj motywację do ćwiczeń

Bez aktywności fizycznej nie ma zdrowia. Wie to każde dziecko. Mimo to, trudno nam utrzymać motywację do ćwiczeń. Podejmujemy wprawdzie postanowienie, że będziemy ćwiczyć regularnie i nawet zaczynamy, ale szybko odpuszczamy sobie. Wymyślamy różne preteksty (brak czasu, ćwiczenia nudne, nie widać efektów …), by zrezygnować z ćwiczeń, a prawdziwą przyczyną jest brak motywacji. 

Oto wskazówki jak utrzymać motywację do ćwiczeń:

  1. Ustal swoje cele

    Ustal i zapisz swoje cele, zarówno te krótkoterminowe jak i długofalowe. Pamiętaj, by były realistyczne i osiągalne. Zbyt ambitne cele mogą cię tylko sfrustrować, gdy nie uda się ich osiągnąć, a to może być powodem rezygnacji.

    Na początek ustal krótkoterminowe cele. Może to być intensywny spacer przez 10 minut dziennie przez pięć dni w tygodniu. Celem pośrednim może być wydłużenie spaceru do 30 minut przez pięć dni w tygodniu, a długoterminowym codzienny spacer na dystansie 5 km.

  2. Spraw, żeby było zabawnie

    Odkryj swój ukryty talent sportowy. Znajdź sport lub zajęcia, które lubisz, i jemu się poświęć. Jeśli ćwiczenia będą sprawiały ci przyjemność jest duża szansa, że przy nich wytrwasz.

  3. Spraw, aby aktywność fizyczna była częścią codziennej rutyny

    Jeśli ciężko ci znaleźć czas na ćwiczenia, nie wymiguj się. Zaplanuj treningi tak jak każdą inną ważną czynność. Wykorzystuj również każdą sposobność w ciągu dnia, by ruszać się. Zamiast wsiąść do windy, skorzystaj ze schodów. Wybierz się na spacer podczas przerwy w pracy. Pedałuj na rowerze stacjonarnym lub wykonuj ćwiczenia siłowe podczas oglądania telewizji w nocy. Pamiętaj, że siedzenie non stop przez kilka godzin wpływa negatywnie na zdrowie. Rób więc przerwy np. przejdź się do kolegi z innego działu zamiast do niego dzwonić, stój i chodź po pokoju w trakcie rozmowy telefonicznej itd.

  4. Zapisz cele i wyniki na papierze i wywieś w widocznym miejscu

    Oglądanie zapisu postępu w realizacji planu i korzyści płynących z regularnych ćwiczeń pomoże ci utrzymać motywację do ćwiczeń.

  5. Połącz siły z bliskimi, przyjaciółmi czy sąsiadami

    Nie jesteś w tym sama. Zaproś przyjaciół lub współpracowników, aby dołączyli do ciebie podczas ćwiczeń. Pracuj z partnerem lub innymi bliskimi. Graj w piłkę z dziećmi. Zorganizuj grupę sąsiadów, aby wziąć udział w zajęciach fitness w lokalnym klubie fitness.

  6. Nagradzaj siebie

    Po każdym treningu poświęć kilka minut, aby delektować się przyjemnymi wrażeniami, jakie daje ci trening. Ten rodzaj wewnętrznej nagrody może pomóc ci w długoterminowym zaangażowaniu w regularne ćwiczenia.
    Pomoc zewnętrzna też może pomóc. Po osiągnięciu długofalowego celu, zafunduj sobie nową parę butów do joggingu lub nowe melodie, aby cieszyć się podczas ćwiczeń.

  7. Bądź elastyczna

    Jeśli jesteś zbyt zajęta, aby ćwiczyć lub po prostu nie czujesz się na siłach, zrób przerwę na dzień lub dwa. Ważne jest jednak, aby jak najszybciej wrócić na właściwe tory.

Teraz, gdy masz zapał do ćwiczeń, rusz się! Ustaw swoje cele i spraw, by były zabawne. Pamiętaj, aktywność fizyczna jest na całe życie. Wróć do tych wskazówek, gdy tylko poczujesz, że twoja motywacja słabnie.

barb
(na podstawie zaleceń Mayo Clinic)

 

Zobacz również:

Zmobilizuj się do ćwiczeń


Mobilizacja do ćwiczeń

Jak intensywny spacer


Jak intensywny spacer?

Zmobilizuj się do ćwiczeń


Dlaczego warto ćwiczyć