Wyprostuj się! Dla zdrowia i urody!

Postawa ciała ma wpływ na wszystkie elementy układu mięśniowo-szkieletowego. Korzyści, które daje zachowywanie prawidłowej postawy są nieocenione. Wyprostowana postawa to nie tylko mniejsze napięcie fizyczne, ale i emocjonalne. Osoby o wyprostowanej sylwetce mają znacznie mniejsze ryzyko dolegliwości bólowych kręgosłupa, są lepiej dotlenieni, bo ich oddech jest pełniejszy i cechuje ich większa wiara we własne siły.

Konsekwencje wadliwej postawy

Wadliwa postawa wiąże się ze zniekształceniem jednego z trzech wygięć kręgosłupa – lekkiego wygięcia do przodu u podstawy szyi, nieznacznego wygięcia do tyły pomiędzy ramionami i wygięcia do przodu w dolnej części grzbietu. Te krzywizny kręgosłupa pomagają amortyzować siłę grawitacji i ciężar ciała. Wszelkie ich zaburzenia bądź skrzywienia boczne (skolioza), wywierają wzmożony nacisk na kręgi i podtrzymujące je mięśnie.

Do długofalowych skutków wad postawy należy degeneracja stawów kręgosłupa i wydłużenie bądź skrócenie wiązadeł i mięśni grzbietu. Może to prowadzić do problemów mięśniowo-szkieletowych o różnym stopniu nasilenia, od uczucia sztywności i słabej elastyczności po bóle pleców. Jeśli w dodatku nie ruszasz się, osłabiasz mięśnie grzbietu i i potęgujesz ryzyko kłopotów z plecami.

Oprócz problemów z mięśniami i stawami, przygarbiona postawa może wywierać nacisk na narządy wewnętrzne, co zakłóca ich sprawność i działanie. Gdy klatka piersiowa jest uciśnięta, możesz wykonywać jedynie płytkie wdechy, zaś nacisk na jelita zakłóca prawidłowe trawienie i może powodować zaparcia.

Wadliwa postawa przy biurku lub komputerze może powodować wzmożone napięcie mięśni szyi i głowy, co prowadzi do bólów głowy.

Co zyskasz prostując się

Prawidłowa postawa to właściwe ustawienie kości i stawów, zwłaszcza tych w okolicy szyi i kręgosłupie oraz ramionach, biodrach i nogach. A właściwe położenie stawów zapobiega ich uszkodzeniu i w konsekwencji bólom i niesprawności. Ale wyprostowana sylwetka to nie tylko zdrowe stawy. Twoja postawa, podobnie jak gesty i mimika, służy do wyrażania uczuć i wpływa na to jak widzi cię otoczenie. I tak:

  • Dobra postawa sprawia, że wydajesz się osobą wyższą, zgrabniejszą, obdarzoną większym wdziękiem, co sprzyja zachowaniu pewności siebie. Ponadto, gdy twoje mięśnie są odprężone, odczuwanie niepokoju jest niemal niemożliwe.

  • Dobra postawa pozwala ci także oddychać w sposób bardziej naturalny i wydajny. Dzięki temu do mózgu dociera maksymalna ilość tlenu i dlatego ludzie trzymający się prosto wydają się bystrzy.

Sprawdź czy trzymasz się prosto

Stojąc przed dużym lustrem, w którym widzisz całą swoją sylwetkę, sprawdź

  • czy ustawienie głowy jest prawidłowe: czubek głowy powinien być skierowany pionowo w górę, a broda równolegle do podłogi;

  • czy twoje uszy znajdują się dokładnie nad barkami, a ramiona na tej samej wysokości;

  • czy biodra są na tej samej wysokości;

  • czy ręce luźno zwisają wzdłuż tułowia z przodu bioder.

Jak trzymać się prosto?

• Pilnuj, by czubek głowy był najwyższym punktem ciała.

• Cofnij podbródek.

• Rozluźnij ramiona.

• Utrzymaj naturalne zakrzywienia kręgosłupa.

• Unieś klatkę piersiową.

• Wciągnij brzuch.

• Nie wypychaj miednicy do przodu.

• Miej kolana lekko zgięte.

• Oddychaj równomiernie.

• Nie wysuwaj głowy do przodu ani zanadto nie cofaj.

• Nie garb się i nie siedź bezwładnie.

• Nie naprężaj mięśni.

Prawda, że proste? Wystarczy tylko na początku trochę pilnować się póki kontrolowanie wyprostowanej postawy nie stanie się rutyną.

barb

źródła: Sekcja Zdrowie, poz. 119, 120

 

Zobacz również:

Odpoczynek dla kręgosłupa


Odpoczynek dla kręgosłupa

Ból pleców i krzyża


Ćwiczenia przy bólach krzyża

Postawa zmniejszająca ból


Wyprostuj się, by zmniejszyć ból