Negatywne skutki zdrowotne długiego siedzenia

Ile godzin dziennie siedzisz? W pracy? W samochodzie? Podczas posiłków? Przed telewizorem? W czasie spotkania rodzinnego czy towarzyskiego? Możesz być zaskoczona, ale z badań wynika, że 50-70 procent ludzi spędza codziennie co najmniej sześć godzin na siedząco, a 20-35% aż cztery godziny dziennie siedzi przed telewizorem. Liczby te pochodzą z amerykańskich badań i dotyczą amerykańskiego społeczeństwa, ale u nas wcale nie jest lepiej.

W swoim badaniu amerykańscy naukowcy analizowali dane z National Health and Nutrition Examination Surveys – programu badań, których celem jest ocena stanu zdrowia i odżywiania dzieci i dorosłych w Stanach Zjednoczonych. W ramach tego programu corocznie badana jest reprezentacyjna próba 5000 osób.

Badanie ujawniło, że siedzący tryb życia Amerykanów skraca długość ich życia. Jeśli Amerykanie zmniejszyliby o połowę czas, w którym siedzą, ich średnia długość życia wzrosłaby o mniej więcej:

• 2 lata ( przy skróceniu siedzącego trybu życia do mniej niż 3 godziny dziennie)

• 1,4 roku ( przy skróceniu czasu przesiadywania przed telewizorem do mniej niż 2 godziny dziennie).

Z wcześniejszych badań wiemy też, że siedzący tryb życia związany jest ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia cukrzycy typu 2, chorób serca i niektórych nowotworów (np. piersi i jelita grubego).

Aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko zapadalności na te choroby poprzez zwiększenie wrażliwości na insulinę, redukcję tkanki tłuszczowej, stanów zapalnych i częściowo także huśtawki hormonalnej. A zatem bardziej aktywny tryb życia sprawia, że życie nie tylko jest dłuższe, ale także zdrowsze i łatwiejsze.

Eksperci przyznają, że zwiększenie aktywności to po prostu więcej ruchu w ciągu dnia. Więc walka z chorobami wynikającymi z siedzącego trybu życia nie jest trudna. Oto kilka wskazówek:

  • Rób przerwy w siedzeniu (ustaw alert w komórce czy komputerze, by przypominał ci co godzinę o potrzebie wstania od biurka i przejściu kilka kroków).

  • Rozmawiając przez telefon wstań i przejdź się po pokoju.

  • Zaopatrz się w krokomierz, licz kroki i monitoruj postępy w zwiększaniu dziennego limitu kroków.

  • Zrezygnuj z windy. Na początek załóż wchodzenie po jednym piętrze i schodzenie po dwa i stopniowo zwiększaj ilość pięter pokonywanych na nogach.

  • Parkuj samochód w pewnej odległości od miejsca przeznaczenia i pokonaj ten odcinek na piechotę.

  • W trakcie oglądania telewizji nie siedź nieruchomo na kanapie a wykonuj proste ćwiczenia.

  • Nie trzymaj wszystkiego pod ręką. Wstanie po pilota do telewizora to okazja do ruchu i mobilizacja do rezygnacji z dalszego siedzenia przed telewizorem.

Prawda, że to proste i bezbolesne? A efekty mogą być znaczące. Oprócz dłuższego życia, możesz w ten sposób stracić kilka kilogramów i rozładować stres.

barb

z wykorzystaniem informacji z Mayo Clinic

 

Zobacz również:

Zmobilizuj się do ćwiczeń


Mobilizacja do ćwiczeń

Już jedna sesja ćwiczeń ...


Już pojedyncza sesja ćwiczeń

Poćwicz z psem

Ćwicz z czworonożnym pupilem