Spis treści

 

Terapeutyczna moc trampoliny

Podskoki na trampolinie to jedyne w swoim rodzaju ćwiczenie, w którym w jednej chwili można osiągnąć stan nieważkości, by za chwilę opaść na matę z podwójną siłą grawitacji. I ta zwiększona siła grawitacji wpływa na każdy mięsień i na każdą komórkę ciała. Naukowcy z University of Kentucky wspólnie z ekspertami z NASA stwierdzili, że siła stymulacji biomechanicznej mięśni przy ćwiczeniach na trampolinie jest o 68% większa niż przy joggingu. Istotą ćwiczeń na trampolinie jest ciąg następujących po sobie napięć i odprężeń. Ciało napręża się, gdy stopy lądują na elastycznej macie trampoliny, a odpręża się, gdy podskoczymy do góry.

Ćwiczenia na trampolinie mają wszechstronny wpływ na zdrowie. Poza stymulacją przepływu chłonki w układzie chłonnym, poprawiają krążenie i wzmacniają serce, wzmacniają kości, spowalniają efekty starzenia, zmniejszają stres i przeciwdziałają depresji oraz mogą poprawić wzrok.

Artretyzm

Łagodne skoki dla zdrowia przeczyszczają układ chłonny i wypłukują toksyny ze stawów i tym samym pomagają w chorobach artretycznych. I to wszystko bez bolesnego obciążenia dla stawów. Rozpoczynaj powoli i ćwicz 1-2 minuty co godzinę lub tyle razy dziennie ile możesz. Pamiętaj by przerwać trening, gdy poczujesz ból w trakcie ćwiczenia i ponów go później. Czasami trzeba zacząć od 30-sekundowego treningu i stopniowo zwiększać go do 1-2 minut. Z czasem możesz dorzucić lekki jogging lub inne ruchy w zależności od stanu zdrowia.

Osteoporoza

Wiadomo, że kości stają się gęstsze jeśli podlegają naciskowi. Im większy nacisk, tym większa mineralizacja kości. Dlatego kości stają się mocniejsze jeśli ćwiczymy i słabsze, gdy brak nam ruchu. Gęstość kości astronautów, którzy spędzili 14 dni w podróży na księżyc zmalała w tym czasie o 15%, ponieważ bez przyciągania grawitacyjnego nie było nacisku na ich kości. Zwiększony nacisk na kości w trakcie skoków przyspiesza ich mineralizację. Wykonujemy odbijania przeplatane joggingiem. Nie zapominajmy również o diecie na osteoporozę.

Żylaki

Skoki na trampolinie wzmacniają ściany żył, co umożliwia prawidłowy przepływ krwi. Krótkie sesje (do 5 minut) odbijania od maty kilka razy dziennie poprawią stan żył i krążenie krwi. Niewielkie pajączki zginą po kilku tygodniach ćwiczeń.

Pęcherz moczowy/Nietrzymanie moczu

Problem nietrzymania moczu może być rozwiązany przez wzmocnienie mięśnia zwieracza cewki moczowej, który kontroluje wypływ moczu z pęcherza. I skoki na trampolinie, choć nie wydają się najlepszym wyjściem dla kogoś cierpiącego na nietrzymanie moczu, mogą tu pomóc. Zwykle różnicę widać po ok. 2 tygodniach ćwiczeń. Wykonuj krótkie sesje odbić od maty kilka razy dziennie, dorzucając w miarę upływu czasu lekkie podskoki. Prawdopodobnie konieczność wyjściem do toalety zmuszać cię będzie do przerywania ćwiczenia, ale nie zrażaj się, po kilku tygodniach będzie lepiej.

Nadwaga

Nie łudź się, bez zmiany nawyków żywieniowych nie uda ci się schudnąć. Ale trening na trampolinie pomoże ci w tym, bo spalanie kalorii w przypadku ćwiczeń na trampolinie jest szybsze niż przy normalnych ćwiczeniach, a przy tym wymaga mniejszego wysiłku i jest bezpieczniejsze. I tak w trakcie godziny ćwiczeń na trampolinie osoba ważąca ok. 70 kg spali 1440 kalorii przy sprincie, 750 kalorii przy biegu , 150 kalorii przy samym odbijaniu od maty i tyle samo przy zwykłym chodzeniu po domu. Ale chodzenie po domu nie da ci innych zdrowotnych korzyści, które dają skoki na trampolinie.

Przy odchudzaniu najlepsze będą ćwiczenia aerobowe. Włącz żywą muzykę i przeskacz kilka utworów. Jeśli nie chcesz lub nie możesz wykonywać ćwiczeń aerobowych, ogranicz się do odbijania, wykonując je kilka razy dziennie i koniecznie na 30 minut przed posiłkiem, bo skoki wyjdą ci na zdrowie i dodatkowo stłumią apetyt.

Nowotwór

Skoki na trampolinie, pobudzając system odpornościowy i umożliwiając szybkie oczyszczenie układu chłonnego, wspomagają walkę z rakiem. W trakcie ćwiczeń na trampolinie wszelkie toksyny i produkty przemiany materii są usuwane, powstaje więcej białych ciałek krwi chroniących nas m.in. przed nowotworami. W przypadku nowotworu zaleca się 2-3 minuty lekkiego odbijania co godzinę.

Starzenie się, zmarszczki

Z wiekiem, na wskutek siły ciążenia, braku ćwiczeń, stresu, wolnych rodników i chemikaliów, nasza skóra staje się coraz bardziej wiotka, obwisła i pomarszczona. Skoki na trampolinie mogą częściowo temu zaradzić. W trakcie skoków komórki mięśni muszą stawiać opór siłom grawitacji, co zwiększa jędrność i elastyczność błon komórkowych. Ponadto skoki poprawiają krążenie zarówno krwi jak i limfy i w efekcie skóra będzie lepiej odżywiona i dotleniona, a więc i lepiej wyglądać. Efekty będą jeszcze lepsze, gdy w trakcie skoków wykonasz poklepywanie twarzy opuszkami palców.

 

Zobacz również:

Dieta przeciwnowotworowa


Dieta antynowotworowa

Jak zmniejszyć zmarszczki


Twarz bez zmarszczek

Domowe kuracje na żylaki


Sposoby na żylaki