Spis treści

Ćwiczenia na trampolinie czyli skacz po zdrowie

Trampolina nie jest już tylko sprzętem do zabawy dzieci. Okazuje się bowiem, że skakanie na niej jest jednym z najefektywniejszych ćwiczeń prozdrowotnych. Skoki na trampolinie to doskonałe ćwiczenie aerobowe, które pobudza system odpornościowy, poprawia krążenie krwi, zmniejsza stres, przyspiesza przemianę materii i poprawia wygląd. Dlaczego podskoki na trampolinie są tak efektywne? Przede wszystkim z powodu wpływu na układ chłonny. Żadne inne ćwiczenie nie pobudza przepływu chłonki w takim stopniu jak skoki na trampolinie.

Trampolina i układ limfatyczny

Jednym z efektów podskoków na trampolinie jest wzmocnienie systemu odpornościowego poprzez szybkie i wydajne oczyszczenie układu limfatycznego (chłonnego).

Krew i limfa (chłonka) to dwa rodzaje płynów krążących w organizmie. Wiadomo, że układ krwionośny opiera się na sercu, pompującym krew. Układ limfatyczny nie ma takiej pompy, a do przepływu limfy dochodzi pod wpływem skurczu otaczających naczynia chłonne mięśni szkieletowych.

Gdy przepływ chłonki przebiega bez zakłóceń, wszystkie komórki ciała nie tylko otrzymują tlen i składniki odżywcze, ale także oczyszczone są ze zbędnych produktów przemiany materii i czynników chorobotwórczych. Gdy człowiek ma mało ruchu, dochodzi do zastoju chłonki i blokady układu chłonnego. Spowolniony przepływ limfy zmniejsza sprawność układu odpornościowego i tym samym toruje drogę dla wielu chorób.

A dlaczego akurat trampolina, a nie jakakolwiek aktywność fizyczna? Oczywiście każda aktywność polegająca na skurczu mięśni pobudza przepływ limfy, ale skoki na trampolinie robią to najefektywniej. A to dlatego, że ruch pionowy, z jakim mamy do czynienia na trampolinie, łagodnie otwiera i zamyka zastawki naczyń chłonnych, co ułatwia przepływ chłonki. W efekcie nawet łagodne podskoki bez odrywania stóp od trampoliny zwiększają ten przepływ 15-30 krotnie. Inne ćwiczenia, takie jak spacer czy jogging polegają na ruchu poziomym, nie mającym takiego wpływu na układ limfatyczny. Przy ćwiczeniach na trampolinie wystarczy raptem 2-4 minuty podskoków kilka razy dziennie, by w pełni przeczyścić układ chłonny i pobudzić układ odpornościowy.

 

Zobacz również:

Ruch a funcje poznawcze


Ruch na lepszą pamięć

Skok po mocne kości


Skoki wzmacniają kości

Wysiłek fizyczny w walce z rakiem


Ruch w walce z rakiem