Ćwiczenia palców wyrównujące energię

Tradycyjna medycyna chińska przyjmuje, że w ciele ludzkim znajduje się 12 meridianów – 3 meridiany yin dłoni, 3 meridiany yin stopy oraz, odpowiednio, po 3 meridiany yang w dłoni i stopie. Razem obejmują one główną cześć układu meridianów i równoleżników, który rozprowadza w ciele energię życiową ch’i. Układ ten odgrywa ważną rolę zarówno w czynnościach fizjologicznych, jak i zmianach patologicznych.

Trzy meridiany yin dłoni biegną od klatki piersiowej do dłoni (meridiany krwiobiegu, serca i płuc), a trzy meridiany yang – od dłoni do głowy (potrójny ogrzewacz, meridiany jelita cienkiego i jelita grubego). Trzy meridiany yin stopy biegną od stopy do klatki piersiowej (meridiany nerek, śledzionowo-trzustkowy i i wątroby), a trzy meridiany yang – od głowy do stopy (meridiany pęcherza moczowego, żołądka i pęcherzyka żółciowego). Są to kierunki zasadnicze, bo istnieją także i inne, bardziej skomplikowane.

Zrównoważona energia płynąca w poszczególnych parach meridianów yin i yang prowadzi do zdrowia, a jej zaburzenia oznaczają chorobę. Jedną z metod równoważenia tej energii są ćwiczenia palców, które przytaczamy za Sekcja Zdrowie, poz. 88.
Ćwiczenia palców, bazujące na teorii meridianów i równoleżników, są szczególnie wartościowe dla regulacji czynności serca i mózgu, chroniąc je przed chorobami serca i naczyń mózgu, lub lecząc je z tych chorób.

  1. Postawa wyjściowa: Usiądź na krześle nie opierając się o oparcie, wyprostuj plecy, pierś wysuń do przodu, wciągnij brzuch, rozluźnij barki, a ramiona pozostaw zwisające w naturalny sposób, lecz z takim odchyleniem od tułowia, jakbyś pod każda pacha trzymała jajko. Ręce ugnij w łokciach wysuwając przedramiona do przodu przed krzesło. Dłoń grzbietem do góry, palce lekko ugięte. Językiem dotykaj podniebienia, zaciśnij zęby trzonowe i lekko zamknij oczy.

  2. Zegnij palec wskazujący blisko do środka dłoni, jak to jest możliwe, i utrzymuj go w tej pozycji przez 20 sekund do 1 minuty, potem powoli wyprostuj go.

  3. Powtórz to ćwiczenie zginając kolejno wszystkie palce w kolejności: serdeczny, kciuk, mały i środkowy.

  4. Zginając palec u ręki dobrze jest równocześnie zginać odpowiedni palec u nogi. Poruszanie samymi palcami u nóg może być trudne, ale z pewnym wysiłkiem można je wykonać. Palcami u nóg poruszamy w tej samej kolejności jak palcami u rąk. Gdy nabierze się wprawy, można poruszać pojedynczymi palcami u nóg.

  5. Po wykonaniu ćwiczeń wszystkimi palcami, odwróć ręce dłońmi do góry i powoli podnoś je, wykonując jednocześnie głęboki wdech przez nos. Gdy dłonie znajdą się powyżej piersi, ponownie obróć je do poprzedniej pozycji i opuść na dół opierając na siedzisku krzesła, robiąc wydech przez usta.

  6. Całe ćwiczenie powtórz 3-5 razy.

 

Zobacz również:

Energia chi


Życiodajna energia ch'i

Akupresura


Akupresura

Naukowcy badają jogę


Joga pod lupą naukowców