Diety odchudzające bez ćwiczeń niewiele warte

Wiosna to dobry okres na odchudzanie. Ale lepiej nie robić tego jedynie za pomocą restrykcyjnej diety. Oczywiście dieta ograniczająca kaloryczność posiłków jest niezbędna, ale sama dieta nie będzie zbyt efektywna, gdy nie towarzyszyć jej będzie zwiększona aktywność fizyczna. Co więcej, taka dieta może przynieść więcej szkody niż pożytku, bo prowadzi do zmniejszenia gęstości kości.

Najnowsze badania naukowców z Oregon Health and Science University w Portland dowodzą, że sama dieta, bez towarzyszących jej ćwiczeń fizycznych, jest mało efektywna. Eksperyment amerykańskich naukowców, o którym pisze ScienceDaily przeprowadzony został na małpach. Te z nich, które przestawiono z tłustej karmy na normalną małpią karmę o niższej kaloryczności, nie straciły zbytnio na wadze. Wkrótce po rozpoczęciu mniej kalorycznej diety naturalny poziom ich aktywności zaczął spadać i obniżał się jeszcze bardziej w miarę trwania eksperymentu. Natomiast grupa kontrolna małp, karmiona zwykłą karmą, ale biegająca przez godzinę dziennie na bieżni, wyraźnie straciła na wadze.

Zdaniem naukowców, jest to związane z naturalnym mechanizmem wyrównawczym, sprawiającym, że nasz organizm, w obliczu mniejszej dostawy energii, sam zmniejsza naturalną aktywność fizyczną.

Ale to nie jedyne minusy diety niskokalorycznej bez dodatkowej aktywności fizycznej.

W okresie spadku wagi na wskutek restrykcyjnej niskokalorycznej diety dochodzi do przyspieszonej przebudowy kości. W wyniku zmniejszonej podaży energii zachwiana zostaje równowaga między procesem uszkadzania a odnową i naprawą komórek kostnych. Efektem jest zmniejszona gęstość kości, zwiększająca ryzyko złamań. Naukowcy z Uniwersytetu Missouri Uniwersytetu Kansas wykazali, że potencjalnie szkodliwy wpływ utraty wagi na gęstość kości utrzymuje się także po zakończeniu diety w okresie utrzymywania wagi.

Do podobnych wniosków doszli naukowcy z Washington University School of Medicine.
Podzielili oni uczestników badania na 3 grupy: jednej narzucili dietę niskokaloryczną, druga była na swojej zwykłej diecie, ale ćwiczyła, a trzecia prowadziła tylko zdrowy tryb życia, bez specjalnej diety. Po roku okazało się, że osoby na restrykcyjnej diecie schudły średnio o 8,2 kg, osoby ćwiczące o 6,7 kg a trzecia grupa utrzymała swoją wagę. Gdy porównano natomiast gęstość kości, okazało się, że osoby na niskokalorycznej diecie utraciły aż 2,2% swoich kości, natomiast w grupie ćwiczącej i tej prowadzącej zdrowy styl życia nie zanotowano zmian gęstości kości.

Naukowcy tłumaczą to faktem, że przy utracie wagi zmniejsza się obciążenie mechaniczne kości, które ma istotny wpływ na aktywność komórek kościotwórczych i w efekcie na masę kostną. Osoby ćwiczące utrzymały gęstość kości sprzed eksperymentu, gdyż same ćwiczenia stanowiły obciążenie kośćca.

Osoby młode koncentrują się zazwyczaj na pozbyciu się zbędnych kilogramów, nie myśląc zanadto o osteoporozie, które może je czekać w przyszłości. Niesłusznie, bo ćwiczenia właśnie w młodym wieku przynoszą najwięcej korzyści naszym kościom. No i przy tym mają istotny dobroczynny wpływ na cały organizm. Ćwiczmy zatem i w trakcie diety i po jej zakończeniu, bo ćwiczenia po zakończeniu diety odchudzającej najlepiej zapobiegają przybraniu na wadze.

bajar

 

Zobacz również:

Zdrowo po odchudzaniu


Zdrowo po odchudzaniu

Trening korygujący kształty


Trening korygujący kształty

Trening wzmacniający kości


Trening na mocne kości