Spis treści

Oddychaj jak jogini

Nie bez powodu adepci jogi czy tai-chi, czyli dyscyplin doceniających rolę oddechu, zachowują dobrą kondycję i jasność umysłu do późnej starości. Naucz się oddychać jak oni.

Wydech przede wszystkim

My, ludzie Zachodu, gdy mamy zrobić głębszy oddech, próbujemy na siłę wciągnąć do płuc więcej powietrza i ... nie udaje nam się to, bo zapominamy o wydechu. A każdy poprawny oddech powinien zacząć się od pełnego, powolnego wydechu, by zrobić miejsce dla nowej dawki powietrza. Aby nauczyć się kontrolować wydech najlepiej przećwiczyć to kilkakrotnie w pozycji leżącej na plecach. Wydychaj powoli powietrze, wciągając brzuch. Mięśnie kurczące brzuch podniosą przeponę, która naciskając na płuca ułatwi ich opróżnienie z zużytego powietrza, a jednocześnie stanowić będzie delikatny masaż dla serca.
Gdy płuca zostaną całkowicie opróżnione, wstrzymaj oddech na kilka sekund i rozluźnij mięśnie brzucha.

Wdech po pełnym wydechu

Dopiero po zakończeniu wydechu przystępujemy do wdechu. Odbywa się to w kolejności odwrotnej do wydechu, czyli powietrze najpierw wchodzi do płuc, przepona opuszcza się napierając na brzuch, który ulega uwypukleniu.
Wdech, tak jak i wydech powinien być powolny i bezgłośny. Jeśli słyszysz swój oddech, oznacza to, że jego tempo jest zbyt szybkie.
Powtarzaj cały cykl tak długo, aż uznasz że możesz poprawnie oddychać bez kontrolowania się. Na ogół wystarczy 10—12 powtórek.

Wskazówki

  • Ważne jest, by oddychać (zarówno wdech jak i wydech) przez nos.

  • W czasie ćwiczeń, można pomagać sobie np. książką położoną na klatce piersiowej w czasie wydechu, a na brzuchu podczas wdechu. Łatwiej będzie nam zaobserwować podnoszenie się klatki piersiowej czy zaokrąglanie brzucha.

  • Gdy już opanujesz metodę pełnego oddechu, wykonuj go w ciągu dnia, gdy tylko poczujesz się zmęczona czy zestresowana albo np. nie możesz złapać oddechu po wysiłku.

oprac. bajar
na podstawie: Sekcja Forma, poz. 5

 

Zobacz również:

Terapie dla ducha


Zielone terapie dla psychiki

Wdychaj energię


Wdychaj energię, wydychaj stres

Uzdrawiające Tai Chi


Uzdrawiające Tai Chi