Spis treści

Rodzaje oddechu

Oddychanie dolne (brzuszne, przeponowe)

Oddychanie przeponowe jest charakterystyczne dla większości mężczyzn. Wdychane powietrze uciska przeponę, która obniża się uwypuklając brzuch. Jest to najmniej szkodliwe oddychanie. Całe płuca wypełniają się powietrzem, a przepona łagodnie masuje organy położone w brzuchu, przyczyniając się tym do ich lepszego funkcjonowania.

Oddychanie środkowe (międzyżebrowe)

W oddechu międzyżebrowym przepona brzuszna podnosi się, a brzuch zapada. Przy tym żebra lekko się rozchodzą, a płuca rozszerzają. Ten rodzaj oddechu jest oczywiście gorszy od oddechu brzusznego i wymaga większego wysiłku.

Oddychanie górne (obojczykowe)

Przy wdechu podnoszą się żebra, obojczyk, ramiona i jednocześnie przepona. Przy tym oddychaniu powietrze dochodzi jedynie do górnej części płuc, a dolne płaty płuc, do których dociera obfita ilość krwi, nie są wystarczająco wentylowane. Taki oddech zazwyczaj jest płytki, gwałtowny i nieregularny. Oddychanie górne to najgorsza ze wszystkich form oddychania. Nie dość, że dostarcza najmniejszej ilości tlenu, to dodatkowo wymaga największego wysiłku. Większość kobiet oddycha w ten właśnie sposób.

Pełne oddychanie

Tak oddychają jogini. Polega ono na integracji wszystkich trzech metod w jednym oddechu. W efekcie oddychanie pełne zawiera w sobie wszystkie dobre strony oddychania górnego, środkowego i dolnego, nie mając ich wad.

 

Zobacz również:

Biegi na osteoporozę


Biegnij po mocne kości

Naukowcy badają jogę


Joga pod lupą naukowców

Poćwicz z psem

Ćwicz z czworonożnym pupilem