Spis treści

 

Jak zacząć?

Istnieje sporo książek i filmów pokazujących jak ćwiczyć Tai Chi. Na początek zalecane jest jednak zapisanie się na kurs z instruktorem. Pokaże on jak wykonywać poszczególne ruchy, jak kontrolować oddech i jak bezpiecznie wykonywać ćwiczenia. Bo chociaż Tai Chi jest niezwykle łagodne i pozbawione całkowicie działań ubocznych, jeśli ćwiczenia nie będą wykonywane poprawnie, może dojść do urazów i nadwyrężeń, a w przypadku problemów z zachowaniem równowagi, możliwe są nawet upadki.

Na początku wykonywanie poszczególnych ruchów może być niezdarne. Początkujących często zaskakują trudności z zachowaniem równowagi, z koordynacją ruchów i różnicą w mobilności prawej i lewej strony ciała. Bo jeśli np. przez lata wykazujemy tendencję do lekkiego skrzywienia ciała na lewą stronę, to po wyprostowaniu go będziemy mieli wrażenie, że przechylamy się na prawo. Po pewnym czasie ćwiczeń uzyskujemy harmonię, ruchy stają się naturalne i znikają trudności z zachowaniem równowagi.

Zachęcamy więc do rozpoczęcia przygody z Tai Chi w grupie z instruktorem. Wiele ośrodków Tai Chi organizuje kursy wakacyjne. Po takim krótkim treningu pod okiem instruktora możesz kontynuować ćwiczenia samodzielnie. Ważne jest, by robić to regularnie. Zalecane jest ćwiczenie codziennie o tej samej porze dnia, tak by ćwiczenia stały się rutyną. Ale jeśli twój plan dnia jest mocno napięty, ćwicz wtedy, gdy znajdziesz wolną chwilę.

A w sytuacjach stresowych (np. nagły konflikt, korek na drodze) pomyśl tylko o Tai Chi, samo ćwiczenie w myśli pomoże w wyciszeniu się.

oprac. barb
źródła: Sekcja Forma, poz. 4, MayoClinic.com

 

Zobacz również:

Wdychaj energię


Wdychaj energię, wydychaj stres

naucz się oddychać


Odetchnij pełną piersią

Gimnastyka izometryczna


Gimnastyka izometryczna