Spis treści

Tai Chi dla każdego:

na stres, lepszą równowagę i sprawność

Stara chińska sztuka Tai Chi to powolne, rytmiczne i pełne gracji ćwiczenia. Ruchy wykonywane w Tai Chi tonują i wzmacniają wszystkie organy i mięśnie, poprawiają krążenie i postawę oraz relaksują ciało i umysł. To gimnastyka dla każdego.

Już sam widok ludzi wykonujących pełne gracji ćwiczenia, jakby zastygłych w tańcu jest fascynujący i odprężający. Nie na darmo Tai Chi zwane jest „medytacją w ruchu”, poprzez delikatne ruchy przynosi spokój i wycieszenie, jest doskonałym antidotum na stres i napięcia współczesnego stylu życia.

Zrozumieć Tai Chi

Według tradycyjnej chińskiej medycyny, ciało ludzkie posiada wyznaczone szlaki zwane meridianami, którymi krąży w nim energia Chi. Stały i łagodny przepływ Chi przez meridiany oznacza zdrowie, a jeśli przepływ ten jest zaburzony – pojawiają się symptomy choroby. Jednym ze sposobów na przywrócenie harmonijnego przepływu Chi są ćwiczenia Tai Chi.

Tai Chi to system harmonijnych, powolnych ruchów. Każdy ruch w Tai Chi zawiera w sobie rozciąganie i obrót, co wpływa głęboko na całe ciało, redukuje napięcia, poprawia krążenie oraz wpływa na wzrost siły i elastyczności.

Tai Chi jest dla każdego, niezależnie od wieku i sprawności fizycznej. Nie wymaga specjalnego stroju ani sprzętu. Wszystko co potrzebujesz to poświęcenie trochę czasu na niewielkie regularne ćwiczenia. Cały krótki cykl ćwiczeń zajmie ci zaledwie 12 minut. Całe Tai Chi to ponad 100 różnych ruchów i pozycji. Możesz wybrać z nich kilka, które specjalnie odpowiadają ci i na nich skoncentrować się.

Większość ćwiczeń jest tak łagodna i nie obciążająca stawów, że odpowiednia dla każdego. Z tego powodu Tai Chi zalecane jest szczególnie osobom starszym. Tym niemniej, jeśli masz jakieś problemy zdrowotne, zwłaszcza związane ze stawami, kręgosłupem czy sercem, zalecana jest konsultacja z lekarzem przed rozpoczęciem ćwiczeń.

 

Zobacz również:

Ćwiczenia przeciw zawrotom głowy


Ćwiczenia na zawroty głowy

Ćwiczenia na osteoporozę

Ćwiczenia przeciw osteoporozie

Ból pleców i krzyża

Ćwiczenia przy bólach krzyża