Czy twoje dziecko należy do grupy zagrożonej dysleksją?
Oto wstępne badania, które możesz przeprowadzić sama. Im więcej zauważysz u dziecka symptomów ryzyka dysleksji wykonując poniższy test (odpowiedzi :często i zawsze), tym bardziej jest ona prawdopodobna. Pamiętaj, że ostateczną diagnozę musi postawić specjalista po dodatkowych badaniach pedagogicznych, psychologicznych i logopedycznych.
Skala ryzyka dysleksji - przykładowy arkusz badania
(oprac. prof. dr hab. Marta Bogdanowicz)
Przeczytaj uważnie poniższe stwierdzenia i zakreśl kółkiem cyfry najlepiej charakteryzujące zachowanie dziecka.
1 - NIGDY nie występuje
2 - CZASEM występuje
3 - CZĘSTO występuje
4 - ZAWSZE występuje
-
Dziecko ma trudności z zapamiętaniem wszystkich liter
1 2 3 4 -
Dziecko ma trudności z posługiwaniem się nożyczkami
1 2 3 4 -
Dziecko ma wadę wymowy
1 2 3 4 -
Dziecko jest mało sprawne ruchowo: słabo biega, skacze, źle jeździ na rowerze, hulajnodze
1 2 3 4 -
Dziecko pisze litery i cyfry zwierciadlanie lub odwzorowuje wyrazy przez zapisywanie ich od strony prawej do lewej
1 2 3 4 -
Dziecko przekręca słowa (np. mówi kraktor), zmienia przedrostki w wyrazach (np. nauczyć się), myli wyrazy o podobnym brzmieniu
1 2 3 4 -
Dziecko nie umie odróżnić głosek o podobnym brzmieniu (np. g - k, z - s), dlatego nie dostrzega różnic w parach wyrazów, takich jak: góra - kura, koza - kosa
1 2 3 4 -
Dziecko ma problem z budowaniem poprawnych wypowiedzi (zmienia szyk wyrazów w zdaniu albo używa nieprawidłowych form gramatycznych)
1 2 3 4 -
Dziecko niechętnie bawi się układankami, klockami lego, puzzlami lub nie umie układać ich według wzoru (tworzy tylko własne kompozycje)
1 2 3 4 -
Dziecko niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych
1 2 3 4 -
Dziecko ma problem z odróżnianiem i zapamiętaniem liter o kształtach identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni (np. b - p, g - d)
1 2 3 4 -
Dziecko niechętnie rysuje, pomimo że jest do tego zachęcane, np. przez rodziców
1 2 3 4 -
Dziecko ma trudności z pamięciowym odtwarzaniem materiału uszeregowanego w sekwencje (np. nazwy pór dnia i posiłków, dni tygodnia, pór roku, szeregi 4-cyfrowe)
1 2 3 4 -
Dziecko ma trudności z koncentracją uwagi, łatwo się rozprasza
1 2 3 4 -
Dziecko źle funkcjonuje na zajęciach fizycznych (np. podczas gry w piłkę, wykonywania układów gimnastycznych, ćwiczeń równoważnych, takich jak chodzenie po linii, stanie na jednej nodze)
1 2 3 4 -
Dziecko ma trudności z odróżnieniem i zapamiętaniem liter o podobnych kształtach (np. m - n, l - t - ł)
1 2 3 4 -
Dziecko ma trudności z wyróżnieniem głosek w słowach (np. nos = n-o-s )
1 2 3 4 -
Dziecko ma problemy z odtwarzaniem szlaczków i figur geometrycznych (przerysowaniem rombu ze wzoru)
1 2 3 4 -
Dziecko ma trudności z łączeniem głosek w słowo (np. o-k-o = oko)
1 2 3 4 -
Dziecko ma problemy z zawiązywaniem sznurowadeł, zapinaniem guzików, wiązaniem kokardek oraz wykonywaniem innych czynności samoobsługowych
1 2 3 4 -
Dziecko ma trudności z dokładnym zapamiętaniem krótkich wierszyków i piosenek oraz z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów
1 2 3 4
Zobacz również:
![]() |
![]() |
![]() |