Gdy dziecko ma nadwagę

Nadwaga u dzieci to coraz częstszy problem i dotyka coraz młodsze dzieci. Spowodowana jest najczęściej podjadaniem niezdrowych przekąsek i spędzaniem zbyt wiele czasu przed telewizorem i komputerem.

Pamiętajmy, że nadwaga to często poważne konsekwencje psychosocjalne.

Dzieci i nastolatki z nadwagą są często obiektem społecznej dyskryminacji. A stres psychiczny spowodowany społecznym naznaczeniem często prowadzi do niskiej samooceny, co z kolei ma negatywny wpływ na funkcjonowanie dziecka wśród rówieśników i na jego szkolne wyniki. Konsekwencje tego utrzymują się aż do wieku dorosłego.

Nadwaga często pozbawia dzieci beztroskiego dzieciństwa.

Dodatkowe kilogramy u dziecka to ryzyko chorób takich jak:

  • cukrzyca typu 2

  • choroby serca, wywołane przez podwyższony poziom cholesterolu i/lub nadciśnienie

  • astma

  • bezdech senny

  • artretyzm

Co możemy zrobić, aby zapobiec nadwadze u dzieci

Trzeba pamiętać, że właściwa waga to nie sama dieta, ale zdrowy styl życia. Należy odpowiednio zbilansować ilość kalorii przyjmowanych z pożywieniem z kaloriami spalanymi w wyniku aktywności fizycznej i normalnego wzrostu. Celem jest zmniejszenie tempa wzrostu wagi bez hamowania wzrostu i rozwoju dziecka.

Zbilansuj kalorie: Zadbaj o zdrowe nawyki

Ty jesteś szefem stada. Jeśli chcesz, aby Twoje dziecko przyjęło nawyki zdrowego odżywiania się i zdrowego trybu życia, sama musisz być dla niego przykładem.

Wprowadź zdrowe nawyki odżywiania dla całej rodziny, takie jak:

  • Duże ilości warzyw, owoców i chleba pełnoziarnistego

  • Niskotłuszczowe produkty mleczne

  • Białko tylko z chudego mięsa, drobiu, ryb i roślin strączkowych

  • Małe porcje posiłków. Używaj mniejszych talerzy, porcje będą wówczas wydawać się większe.

  • Duża ilość wody między posiłkami

  • Ograniczona ilość słodkich napojów

  • Ograniczona konsumpcja słodyczy i tłuszczy nasyconych.

I pamiętaj, drobne zmiany wprowadzane stopniowo każdego dnia dają większe szanse na sukces niż próba rewolucyjnej zmiany nawyków z dnia na dzień.

Zmień nieco jadłospis, adaptując stosowane dotychczas przepisy, np. dodając więcej warzyw, zamieniając masło olejem, śmietanę jogurtem itp.

Unikaj wysokokalorycznych pokus. Trzymaj poza zasięgiem wzroku (a najlepiej wyrzuć w ogóle z domu) słodycze i słone przekąski. Zamiast lodów podaj dziecku owoce lub desery z owoców i jogurtu. Jeśli będziesz dziecku pozwalać na batony czy chipsy od czasu do czasu (np. tzw. słodka niedziela) nie wyrobisz w nim zdrowych nawyków, a pokusa „zakazanego owocu” będzie jeszcze silniejsza.

Jedzcie tylko w miejscu do tego przeznaczonym, unikaj podjadania w sypialni, w czasie oglądania telewizji itp.

Ostatni posiłek nie później niż 3 godziny przed snem.

Zbilansuj kalorie: Zadbaj o aktywność fizyczną

Aktywność fizyczna to nie tylko szczupła sylwetka ale także liczne korzyści zdrowotne:

  • Wzmocnienie kości

  • Zmniejszenie ciśnienia krwi

  • Zmniejszenie stresu i stanów niepokoju

  • Zwiększenie samo-oceny

Codzienna aktywność fizyczna
Dzieci i nastolatki powinny przez co najmniej godzinę dziennie odbywać średnio intensywne ćwiczenia. I pamiętaj, dzieci naśladują dorosłych. Wprowadź więc zasadę codziennej aktywności fizycznej także do Twoich codziennych zajęć. Łatwiej wtedy będzie zachęcić dziecko do ruchu. Możecie zresztą ćwiczyć razem, wybierając się na wspólny spacer, jogging, pływalnię, wycieczki rowerowe. Jeśli dziecko wykazuje zainteresowanie jakąś dyscypliną sportu, zapisz je do klubu sportowego, gdzie mógłby tą dyscyplinę uprawiać.

Ogranicz siedzący tryb życia
Zachęcając dziecko do ruchu, zniechęcaj je równocześnie do siedzącego trybu życia. Oczywiście spokojny czas na czytanie książki czy odrabianie lekcji jest konieczny, ale ogranicz przesiadywanie dziecka przed telewizorem, granie w gry komputerowe czy surfowanie w Internecie do maksimum 2 godzin dziennie. Zalecane są za to wspólne rodzinne gry, które wymagają dodatkowej aktywności.

I pamiętaj:

  • Odgrywasz kluczową rolę w kształtowaniu zdrowia Twojego dziecka. Twoje dzisiejsze działania pomogą dziecku uniknąć w późniejszych latach chorób wieku dorosłego.

  • Jeśli Twoje dziecko ma znaczną nadwagę, szukaj pomocy u pediatry i u kwalifikowanych dietetyków. Nie eksperymentuj na dziecku diet odchudzających, mogą być niebezpieczne dla jego zdrowia i rozwoju.

oprac. bajar
na podstawie cdc.gov i yahoo.com

 

Zobacz również:

Otyłość równie groźna co palenie


Otyłość groźna

Nie rób dziecku wakacji od zdrowego żywienia


Wakacyjne tycie

Nastolatek w świecie wirtualnym


Nastolatek w sieci