Nie rób dziecku wakacji od zdrowego żywienia

Eksperci twierdzą, że utrzymywanie dobrych nawyków żywieniowych także w czasie letnich wakacji pozwoli uniknąć zbędnych kilogramów, także wtedy gdy dzieci mają więcej wolnego czasu i nie obowiązuje już rygor szkolny.

Mimo, że jest lato i dzieci mają wakacje, nie powinno się pozwalać im na rezygnację ze zdrowych nawyków - twierdzi dr Sarah Armstrong, pediatra z amerykańskiego Duke University Medical Center.
Jeśli dziecko nie ma nic do roboty, kieruje się do lodówki, bo uważa, że jest głodne, podczas gdy tak naprawdę nie jest głodne tylko znudzone .

Jeśli dodamy do tego porcje lodów serwowane dla ochłody przed upałem, hot-dogi i ciastka jedzone w przerwie zajęć rekreacyjnych i zwiedzania, okaże się, że lato to ciągły festyn niezdrowego jedzenia, prowadzący do nadwagi.

Dr Armstrong proponuje rodzicom wiele sposobów na zapobieżenie letniemu tyciu dzieci.
Przede wszystkim należy zapewnić dziecku wystarczającą ilość snu. Liczne badania wykazały, że późne kładzenie się do łóżka i mała ilość snu to jedne z głównych czynników ryzyka nadwagi. Podczas nocnego „markowania” dziecko zazwyczaj ogląda telewizję i podjada niezdrowe przekąski – stwierdziła dr Armstrong w czerwcowym biuletynie uniwersytetu.

Ponadto krótszy sen to zmniejszona produkcja leptyny, hormonu tkanki tłuszczowej, który odpowiada za uczucie sytości. Niższy poziom leptyny oznacza, że dzieci budzą się z uczuciem głodu i sięgają po wysokokaloryczne, węglowodanowe śniadanie.

Kiedy dziecko budzi się, należy zachęcić je więc do zjedzenia zdrowego śniadania, składającego się z owoców, bogatych w błonnik zbóż, kanapki z pełnoziarnistego chleba posmarowanej np. masłem orzechowym.

Unikaj „śmieciowej” żywności (tzw. fast food). Wybierając się z dzieckiem na plażę czy do parku zabierz ze sobą własną zdrową przekąskę, taką jak sałatka czy kanapka z sałatą i indykiem. Dr Armstrong stwierdziła, że ważne jest, aby „włączyć białka do każdego posiłku. Uwalnianie insuliny jest wtedy wolniejsze, co powoduje, że stężenie cukru we krwi oraz poziom energii są stałe przez cały dzień."

Latem, tak jak w przeciągu całego roku, należy ograniczać spożycie przez dzieci słodyczy i zapewnić im dużo ruchu.

tekst oprac. barb
źródło: Duke University, biuletyn z 24 czerwca 2008

 

Zobacz również:

Otyłość równie groźna co palenie


Otyłość groźna

Nadwaga nastolatków


Nadwaga nastolatków

Jak odchudzić dziecko


Dziecko z nadwagą