Silne współzawodnictwo w grach wideo przyczyną agresji

Zgodnie z najnowszymi badaniami, wysoki stopień współzawodnictwa w grach wideo może mieć większy wpływ na rozwijanie agresywnych zachowań niż obrazy przemocy.

Większość badań skupiało się dotychczas na grach pełnych przemocy, jednak Paul J. C. Adachi, M.A., z Uniwersytetu Brocka w Kanadzie donosi, że nie sama przemoc, a stopień współzawodnictwa wpływa na agresję. Jego odkrycie zostało opublikowane online w "Psychology of Violence".

W badaniu podzielono gry ze względu na poziom współzawodnictwa, trudność rozgrywki i tempo akcji. Okazało się, że nie ważne jak brutalna była dana gra, zmaganie się o zwycięstwo z innymi wywoływało najwięcej agresji.

W pierwszym z dwóch eksperymentów, ponad 40 studentów obojga płci grało w jedną z dwóch gier, "Conana" albo "Fuel", przez 12 minut. "Conan" to pełna przemocy gra, w której główny bohater walczy o przetrwanie za pomocą miecza i topora, "Fuel" zaś to komputerowe wyścigi. W badaniu pilotażowym obie gry otrzymały równe oceny pod względem poziomu współzawodnictwa czy trudności, jednak "Conan" została oceniona jako dużo bardziej brutalna. Po 12 minutach gry, badani zostali poproszeni o przygotowanie kubka sosu dla "testera", który podobno nie przepadał za ostrymi przyprawami. Badani mieli do dyspozycji kilka sosów, od najłagodniejszego do najostrzejszego, jednak wszyscy wybierali podobnie ostre sosy, niezależnie czy grali w "Conana", czy w "Fuel". Na podstawie tego odkrycia autorzy badania doszli do wniosku, że sam poziom agresji w grach komputerowych nie może wyjaśniać tendencji do agresji.

W drugim eksperymencie, 60 studentów grało w jedną z następujących gier: "Mortal Kombat versus DC Universe", ocenianą wysoko pod względem współzawodnictwa i przemocy; "Left 4 Dead 2", brutalną, ale przeciętnie konkurencyjną strzelankę; "Marble Blast Ultra", pozbawioną agresji czy współzawodnictwa grę zręcznościową; oraz "Fuel", pełne współzawodnictwa wyścigi. Następnie, studenci mieli przejść ten sam test przyrządzania ostrego sosu jak w pierwszym eksperymencie. Badanym mierzono też rytm bicia serca za pomocą elektrokardiogramu przed i w trakcie rozgrywki.

Okazało się, że serce przyspieszyło najbardziej tym spośród badanych, którzy grali w gry z najwyższym współzawodnictwem: "Fuel" oraz "Mortal Kombat versus DC Universe". Ci sami badani przyrządzili też najostrzejsze sosy.

"Nasze odkrycie sugeruje, że poziom współzawodnictwa w grach komputerowych silnie wiąże się ze wzrostem agresji" - podaje Adachi.

źródło: PAP - Nauka w Polsce

 

Zobacz również:

Nastolatek w świecie wirtualnym


Nastolatek w sieci

Gdy dziecko dojrzewa


Gdy dziecko dojrzewa

Depresja a internet


Uzależnienie od internetu a depresja