Ściągnij dziecko z kanapy

Pamiętasz jak to było, gdy Ty byłaś dzieckiem? Spędzaliście każdą wolną chwilę na podwórku lub w parku, grając w różne gry podwórkowe, jeżdżąc na wrotkach czy rowerze.

A Twoje dziecko woli kanapę z pilotem od telewizora w ręce lub komputer. A wiadomo, że ruch przyczynia się nie tylko do lepszego zdrowia, ale poprawia również zdolność do nauki.

Nigdy nie jest za późno na rozpoczęcie bardziej aktywnego trybu życia. Wykorzystaj więc lato do rozruszania dziecka i przyzwyczajenia do aktywności fizycznej, która – raz zaszczepiona – pozostanie na całe życie.

Jak skłonić dziecko do aktywności?

Bądź dobrym przykładem

Nic tak nie motywuje dziecka jak przykład z góry. Jeśli chcesz, by Twoje dziecko było aktywne, sama musisz też się ruszać. Zabieraj dziecko na intensywne spacery, jogging, przejażdżki rowerem czy poproś o pomoc przy pracach w ogródku.
Tłumacz dziecku jaką rolę odgrywa aktywność fizyczna. Niech ćwiczenia fizyczne staną się motywacją do osiągnięcia wysportowanej sylwetki, a nie udręką i przykrym obowiązkiem. Stawiaj cele i nie szczędź pochwał nawet za drobne osiągnięcia.

Ogranicz czas przed telewizorem i komputerem

Ogranicz czas przesiadywania dziecka przed telewizorem i komputerem do 1-2 godzin dziennie. Jeśli dziecko jest pasjonatem gier komputerowych, wybieraj te wymagające od niego jakiegoś ruchu.

Niech to będzie rutyna

Ustal godziny codziennej wspólnej aktywności, takiej jak poranne wyprowadzanie psa czy wieczorny spacer po kolacji. Zacznij od krótkich spacerów i zwiększaj ich intensywność w miarę przyzwyczajania się do nich.

Wykorzystaj zainteresowania dziecka

Jeśli Twoje dziecko zafascynowane jest judo, nie zmuszaj go do lekcji tenisa, ale poszukaj kursów zbliżonych do judo. Jeśli ma zmysł artystyczny, wybierzcie się do parku, aby wspólnie nazbierać liści, kasztanów czy kamyków do stworzenia później artystycznych prac. A jeśli po prostu Twoje dziecko pasjonuje się lekturą, wybierz bibliotekę niezbyt blisko domu i wybierajcie się do niej na piechotę po nowe książki. A może włączyć ulubioną muzykę dziecka i wspólnie potańczyć w pokoju? Najważniejsze, by wpasować aktywność fizyczną w zainteresowania dziecka.

Promuj aktywność, a nie ćwiczenia

Aby utrzymać zainteresowanie dziecka aktywnością, staraj się, by była ona zabawa. A więc:

Wspólne zabawy. Bawcie się wspólnie w jakiekolwiek gry ruchowe. Jeśli nie pamiętasz ich zasad, wymyślaj własne. Podpowiedzi możesz znaleźć również w Gry i zabawy dla dzieci.

Aktywne przyjęcia. Przygotowując przyjęcie urodzinowe dla dziecka, zaplanuj zabawy ruchowe, wypad na kręgielnię, ścianę wspinaczkową albo po prostu zorganizuj sztafetę z przeszkodami na podwórku.

Niech dziecko wybiera. Pozwól, by każde z dzieci po kolei wybierało rodzaj aktywności na dany dzień czy tydzień. Dziecko łatwiej zaakceptuje nielubianą aktywność, jeśli będzie wiedziało, że następnym razem to ono będzie wybierać rodzaj ćwiczeń.

Sprzęt sportowy w prezencie. Kupując dziecku prezent, wybieraj rzeczy mobilizujące do ćwiczeń ( sprzęt i akcesoria sportowe, wyposażenie roweru, kask, obuwie treningowe itp.).

Ile ćwiczeń dla dziecka?

Dzieci w wieku 6-17 lat potrzebują przynajmniej 1 godziny dziennie umiarkowanych ćwiczeń, oraz minimum pół godziny bardziej intensywnych (bieganie, skakanka). Dla porównania, minimum dla dorosłego to 30 minut dziennie średnio intensywnych ćwiczeń lub 20 minut bardziej intensywnych (zobacz Ile ćwiczyć?)

I pamiętaj: przyzwyczajanie dziecka do aktywności fizycznej to nie tylko sprawa prawidłowej wagi, ale przede wszystkim podstawa zdrowego stylu życia. A wiadomo: czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał.

oprac. barb
na podstawie porad z MayoClinic.com

 

Zobacz również:

Wakacyjne czytanie


Wakacyjne czytanie

Jogging na inteligencję?


Jogging na inteligencję?

Jak odchudzić dziecko


Dziecko z nadwagą