Nie bójmy się gestykulować przy dzieciach

Dzieci, które gestykulują mają większy zasób słownictwa - dowodzą badania, o których informuje pismo "Science".

Grupa psychologów z Uniwersytetu w Chicago ustaliła, że dzieci, których rodzice używają gestów, same zaczynają częściej gestykulować, przez co ich słownictwo wzbogaca się szybciej.

Z ich obserwacji wynika też, że częściej gestykulują dzieci wykształconych rodziców o wysokim statusie materialnym.

"Zasób słownictwa często przekłada się na sukcesy w szkole. Dlatego dzieci z rodzin biedniejszych często osiągają gorsze wyniki niż ich rówieśnicy z rodzin wyżej sytuowanych" - mówi współautorka badań prof. Susan Goldin-Meadow.

Już wcześniej psycholodzy dowiedli, że wykształceni rodzice mówią do dzieci więcej, używając przy tym zdań złożonych. Jednak teraz okazało się, że ich mowie bardzo często towarzyszą gesty.

"Gest dziecka wywołuje reakcję rodzica. Na przykład, gdy dziecko wskazuje na lalkę, rodzic mówi +tak, to lalka+, w ten sposób dany obiekt od razu jest kojarzony z nazwą" - twierdzą badacze.

Przez gesty dzieci wyrażają znaczenia, których nie potrafią jeszcze sformułować werbalnie. Być może rezultaty tych badań zachęcą rodziców i opiekunów by używali gestów częściej.

źródło: PAP - Nauka w Polsce

 

Zobacz również:

Co siedmiolatek umieć powinien


Co 7-latek umieć powinien

Jak rozwijać kreatywność


Myśleć jak da Vinci

Stwórz wielkiego pisarza


Zbudź pisarskie zdolności