Sowy osiągają gorsze wyniki w nauce

Nastolatki chodzące późno spać mają gorsze wyniki w szkole i częściej miewają zaburzenia emocjonalne. Sugerują to badania amerykańskich naukowców, o których donosi serwis KidsHealth.org.

Naukowcy z Kalifornijskiego Uniwersytetu w Berkeley przeanalizowali dane 2700 amerykańskich nastolatków w wieku 13 do 18 lat. 30 procent badanych deklarowało, że chodzą spać później niż o 23:30 podczas roku szkolnego i nie wcześniej niż o 01:30 w wakacje .

Badanie amerykańskich naukowców wykazało, że do czasu ukończenia liceum, nastolatki chodzące późno spać w trakcie roku szkolnego miały gorsze osiągnięcia w nauce i były bardziej narażone na problemy emocjonalne, w porównaniu do kolegów chodzących wcześniej spać.

Późne chodzenie do łóżka w okresie wakacji nie ma wprawdzie związku z wynikami w nauce, ale zwiększa częstotliwość występowania problemów emocjonalnych we wczesnym okresie dorosłości. Dowodzi tego badanie, którego wyniki publikuje Journal of Adolescent Health.

Zdaniem naukowców presja zajęć szkolnych, zajęcia pozaszkolne i potrzeba wolnego czasu pod koniec dnia, by porozmawiać z kolegami chociaż przez telefon lub Internet sprawiają, że w kolejnych latach problem ten jeszcze się zaostrza. Naukowcy podkreślają jednak, że chociaż ich badanie wykazało zależność między niedoborem snu i gorszymi wynikami nauki, nie udowodniło jednak związku przyczynowo-skutkowego. Tym niemniej sugerują, że należałoby zastanowić się nad późniejszym rozpoczynaniem lekcji w gimnazjach i liceach.

Z drugiej strony jednak kalifornijscy badacze podkreślają, że wyrobienie w młodzieży nawyków wcześniejszego udawania się na spoczynek, zaowocuje nie tylko lepszymi wynikami w nauce ale i stabilnym zdrowiem emocjonalnym. Dobrą wiadomością jest także to, że te nawyki łatwo jest modyfikować.

barb

 

Zobacz również:

Rytm biologiczny


Rytm biologiczny

Bezsenność a odporność


Sen na odporność

Gdy dziecko dojrzewa


Gdy dziecko dojrzewa