Start arrow Diety arrow Odchudzające węglowodany?
Odchudzające węglowodany? Email

Dieta wysokowęglanowa na schudniecie?

Węglowodany odchudzają?Słyszymy ciągle, że aby schudnąć trzeba ograniczyć spożywanie węglowodanów, a tu z badań przeprowadzonych przez naukowców Uniwersytetu Płd. Karoliny, których wyniki opublikował Journal of the American Dietetic Association wynika, że im niższy jest udział węglowodanów w diecie, tym większe ryzyko otyłości. Jak to możliwe?

Badanie przeprowadzone było na dużą skalę. Objęło 4,5 tysiąca zdrowych ludzi. Z badania wyłączono skrajne przypadki czyli zarówno ludzi deklarujących, że są na wysokobiałkowej diecie, jak i tych na diecie wysokowęglowodanowej. Nie uwzględniano zmian zachodzących w diecie i wadze uczestników badania. Wyniki obrazowały po prostu rodzaj diety i wskaźnik masy ciała ( BMI) w określonym momencie.

Wyniki badań skorygowano o wskaźniki mogące mieć wpływ na wynik końcowy, tak by różnica wagi ciała nie była związana z różnicami w wieku, aktywności, płci, wykształcenia czy dochodu. Uwzględniono również całkowitą ilość spożywanych kalorii, tak by wykluczyć przypadki, gdy ktoś spożywający mniej węglowodanów je więcej kalorii.

Badanie nie rozróżniało rodzaju węglowodanów, spożywanych przez uczestników badania (proste, złożone, rafinowane czy nie itp). Ale ci z badanych, u których udział węglowodanów w całkowitym spożyciu kalorii był wyższy, jedli więcej warzyw, owoców i błonnika. Co więcej, ci którzy jedli więcej węglowodanów ogółem, jedli również więcej węglowodanów w postaci cukrów. Prawdopodobnie w tym przypadku chodziło o naturalne cukry z owoców i warzyw.

Z przeprowadzonego badania wynika, że dieta dostarczająca j 47-64% kalorii z węglowodanów zmniejsza ryzyko otyłości, a dieta ubogowęglowodanowa (poniżej 47% kalorii z węglowodanów) je zwiększa. Dane te są szokujące w zestawieniu z zaleceniami zagorzałych zwolenników diety niskowęglowodanowej, nakazującymi ograniczenie węglowodanów do tego stopnia, by pokrywały jedynie 5-40% zapotrzebowania na kalorie. Jednak wyniki uzyskane przez naukowców z Uniwersytetu Płd. Kroliny pokrywają się z zaleceniami amerykańskiego Institute of Medicine, który zaleca, by 45-65% kalorii pochodziło z węglowodanów.

Co z tego wynika?

Badanie nie uwzględniało zmian w diecie i wadze badanych zachodzących w czasie , a jedynie ich dietę i BMI w dniu badania. Być może więc odzwierciedlało popularność diety niskowęglowodanowej wśród osób z nadwagą? Czyli „mam nadwagę, więc przechodzę na odchudzającą dietę niskowęglowodanową”? Aby to zweryfikować potrzebne są następne badania na tej samej populacji np. pół roku czy rok później.

Wiadomo, że spożywanie dużej ilości węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym prowadzi do szeregu zaburzeń zdrowotnych i do nadwagi, ale być może badani nie zajadali się kluskami, białym pieczywem, chipsami i colą, a spożywane przez nich węglowodany pochodziły głównie z warzyw, owoców, strączkowych oraz pełnoziarnistego pieczywa? Faktem jest przecież, że mieszkańcy Azji, spożywający zdecydowaną większość kalorii z węglowodanów, rzadko chorują na cukrzycę i nie mają na ogół problemów z nadwagą. A podstawą ich wyżywienia jest ryż, rośliny strączkowe, warzywa i owoce. To samo dotyczy wegeterian.

Jaki z tego wniosek? Chyba tylko taki, żeby nie przejmować się zanadto zarówno skrajnymi dietami jak i wynikami badań niepotwierdzonymi przez inne źródła. I pamiętajmy: dla zdrowia potrzebujemy tak węglowodanów jak i białka oraz przede wszystkim warzyw i owoców. Jedzmy więc do woli warzywa, dużo owoców, nieco chudych produktów białkowych, niewiele tłuszczów i od czasu do czasu pozwólmy sobie na deser poprawiający nam nastrój.

oprac. barb
źródła: NCBI/NutritionData

 

Zobacz również:

Żywność, któa odchudza


Żywność, która odchudza

Schudnij bez wyrzeczeń


Schudnij bez wyrzeczeń

Jedz i chudnij


Jedz więcej i chudnij


 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »



Polecamy ODŻYWIANIE

Dieta antyrakowaDieta antyrakowa
Rak  rozwija się powoli. I od nas samych zależy czy nastąpi postęp choroby czy jej remisja. 


Popularne ODŻYWIANIE

Czosnek dla sercaCzosnek dla serca
Czosnek przeciwdziała miażdżycy, obniża ciśnienie, jest silnie bakteriobójczy ...

Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.
© 2010 Cyberbaba.pl
Joomla! 1.0.13 PL by JoomlaPL.com Team